Sektorkolejowy » Wrocław: Startuje budowa proekologicznej myjni PKP Intercity za 37 mln zł

Wrocław: Startuje budowa proekologicznej myjni PKP Intercity za 37 mln zł

pzez Damian

We Wrocławiu na terenie stacji postojowej wmurowano kamień węgielny pod budowę w pełni zautomatyzowanej eko-myjni dla składów kolejowych. Wykonawcą prac jest firma Mostostal Warszawa. Zgodnie z planem obiekt ma zostać oddany do użytku w grudniu 2023 r.

Proekologiczna myjnia wraz z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą powstanie na terenie bocznicy PKP Intercity we Wrocławiu. Inwestycja pozwoli poprawić warunki pracy w stacjach postojowych przewoźnika.

„Nowa myjnia we Wrocławiu to jedna z siedmiu takich inwestycji zaplanowanych w Polsce. Poprawi warunki pracy załogi stacji we Wrocławiu, będzie przyjazna dla środowiska i podniesie jakość usług dla pasażerów. To także część wielkiego programu rozwoju polskiej kolei, która przeżywa wielki boom inwestycyjny. Budujemy nowe dworce, odbudowujemy linie kolejowe, modernizujemy i kupujemy nowoczesny, wygodny tabor, poprawiamy zaplecza techniczne. To są inwestycje warte dziesiątki miliardów złotych, które napędzają całą polską gospodarkę” – powiedział Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Myjnia PKP intercity będzie przyjazna środowisku

Budowana myjnia będzie obiektem całorocznym. Zostanie wyposażona system zbierania deszczówki oraz stanowisko do zabezpieczenia taboru przed oblodzeniem. Przewidziano również własną oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, który pozwala na jej wielokrotne wykorzystywanie. Pomieszczenia techniczne będą zasilane energią elektryczną pozyskiwaną z paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachu obiektu.

Nowoczesna hala myjni PKP Intercity zostanie wyposażona w samojezdne portale ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Będzie liczyć ok. 200 m długości. Podczas mycia pociągów środki będą dozowane automatycznie, co pozwoli na zredukowanie ich zużycia oraz na skrócenie czasu mycia pojedynczego składu.

„Zrealizowane inwestycje poprawią jakość świadczonych przez PKP Intercity usług dzięki zapewnieniu wysokiego standardu obsługi nowoczesnego taboru, a także przybliżą spółkę do neutralności klimatycznej. Unowocześnienie zaplecza technicznego we Wrocławiu pozwoli na oszczędniejsze gospodarowanie wodą i częściowe pokrycie zapotrzebowania na energię elektryczną ze źródeł odnawialnych. Inwestycja ta poprawi również warunki pracy naszych specjalistów. Łączna wartość wszystkich projektów realizowanych lub już zakończonych na terenie bocznicy kolejowej PKP Intercity we Wrocławiu to ponad 75 mln zł brutto” – podkreślał Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.

Nowe oblicze wrocławskiej stacji postojowej

Należy przypomnieć, że poza rozpoczęciem budowy ekologicznej myjni we Wrocławiu trwa trzeci etap przebudowy hali lokomotywowni na stacji Wrocław Główny. To jeden z najważniejszych obiektów dla PKP Intercity – wykonywane w nim są m.in. bieżące i awaryjne naprawy taboru i przeglądy techniczne pojazdów trakcyjnych od pierwszego do czwartego poziomu utrzymania. Po zakończeniu trzeciego etapu przebudowy poprawi się jego gospodarka wodna, podniesiony zostanie standard utrzymania taboru oraz warunki pracy staną się bardziej ergonomiczne.

Wykonawcą inwestycji za ok. 30 mln zł brutto jest również firma Mostostal Warszawa. Zgodnie z planem wszystkie prace w ramach tego przedsięwzięcia mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2023 r.

„Mostostal Warszawa zwiększa swoją aktywność w obszarze inwestycji kolejowych. Oprócz ważnych inwestycji, które realizujemy we Wrocławiu, jesteśmy również wykonawcą modernizacji Dworca PKP Gdańsk Główny. Od lat pozostajemy sprawnym i wiarygodnym partnerem dla polskich kolei” – podkreślał Jacek Szymanek, członek zarządu Mostostalu Warszawa.

„Jesteśmy także coraz bardziej obecni na terenie Dolnego Śląska, gdzie realizujemy prestiżowe inwestycje publiczne i prywatne” – dodał.

Warto przypomnieć, iż w I kwartale 2022 r. zakończyła się przebudowa kanałów rewizyjnych oraz posadzek w hali wagonowni na bocznicy Wrocław Główny. Za wykonanie prac o wartości 8,6 mln zł brutto odpowiedzialne było przedsiębiorstwo EL-IN Sp. z o.o.

Liczne inwestycje PKP Intercity

Przewoźnik ma w planach budowę 7 nowoczesnych myjni w ramach konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Pierwsza z nich została uruchomiona w czerwcu br. na stacji postojowej Warszawa Grochów. Trwają także prace projektowe dot. budowy myjni automatycznej dla pociągów na stacji postojowej Kraków Główny Zachód.

PKP Intercity deklaruje, że „do 2030 roku spółka zainwestuje 2,6 mld zł w przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne. Unowocześnienie infrastruktury technicznej przyniesie standaryzację obiektów. Po zakończeniu inwestycji będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu uwzględniającego potrzeby taborowe w danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy. W 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 52 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi na terenie całej Polski”.

Więcej o inwestycjach PKP Intercity pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. intercity.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz