Zakończyła się, trwająca od jesieni ubiegłego roku, budowa tunelu pod torami kolejowymi w Kobylnicy. 21 grudnia, po symbolicznym otwarciu, pojechały nim pierwsze samochody.
Zakres prac obejmował budowę 70-metrowego tunelu pod torami, a także około 500 metrów dróg dojazdowych. Powstała 7-metrowa jezdnia, szerokie chodniki i ścieżka rowerowa. Wykonawcą była firma STRABAG Sp. z o.o.
Tunel w Kobylnicy to największa obecnie inwestycja na terenie gminy Swarzędz. Jej koszt wynosi około 50 mln zł. Niemal połowa tej kwoty pochodzi z budżetu PKP PLK. Pozostała część – z budżetów powiatu poznańskiego oraz budżetu Gminy Swarzędz, która przeznaczyła na ten cel 13,85 mln zł.
Do stworzenia kompleksowego układu komunikacyjnego konieczne jest jeszcze zakończenie przebudowy skrzyżowania ulicy Swarzędzkiej z drogą wojewódzką 194 (ulica Poznańska). Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich, w ramach odrębnego projektu, kosztem ponad 14 mln zł buduje w tym miejscu rondo, które gotowe będzie za kilka miesięcy.
– Ogromnie się cieszę z zakończenia tej inwestycji, tak bardzo ważnej dla naszej gminy. Myślę, że wkrótce na długo zapomnimy o korkach w Kobylnicy. Zamiast przejazdu kolejowego z rogatkami mamy już tunel pod torami, a zamiast skrzyżowania z sygnalizacją świetlną – będzie bezpieczne, usprawniające ruch rondo – mówi burmistrz Swarzędza, Marian Szkudlarek.
– Będąc jedną z największych gmin, z ponad 50 tysiącami mieszkańców, musimy myśleć o ciągłej poprawie bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów, kierowców. Niektóre zadania przerastają jednak możliwości budżetu gminy. Duża inwestycja drogowa w Kobylnicy jest przykładem, że dzięki dobrej współpracy Swarzędza z innymi zainteresowanymi podmiotami zyskujemy możliwość szybszej realizacji zamierzeń. Serdecznie dziękuję staroście Janowi Grabkowskiemu, wicemarszałkowi Województwa Wielkopolskiego Wojciechowi Jankowiakowi, radnym, projektantom i wykonawcom budowy oraz wszystkim osobom i instytucjom zaangażowanym w jej sprawne przeprowadzenie – podkreśla burmistrz Szkudlarek.