Sektorkolejowy » Warszawa Zachodnia – powstaje najnowocześniejszy hub komunikacyjny w Polsce

Warszawa Zachodnia – powstaje najnowocześniejszy hub komunikacyjny w Polsce

pzez Patryk

Rok temu podpisana została umowa na realizację najnowocześniejszego i największego pasażerskiego węzła kolejowego w Polsce, jakim po przebudowie ma być stacja kolejowa Warszawa Zachodnia. Wartość projektu, którego realizacja potrwa do połowy 2023 r., to 1,94 mln zł netto. Prace na zlecenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) realizuje Budimex S.A.

Najbardziej popularna stacja kolejowa w Polsce

Jak podaje inwestor, Warszawa Zachodnia jest najpopularniejszą pod względem ruchu pasażerskiego stacją w Polsce. Średnio w ciągu doby przejeżdża przez nią około 1000 pociągów, co w przeliczeniu na pasażerów oznacza, że w dniu roboczym ze stacji korzysta 60 tys. osób. Zatrzymują się tam zarówno składy linii aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych oraz zagranicznych. Według przeprowadzonych prognoz w roku 2030 liczba obsługiwanych pociągów oraz pasażerów ma się zwiększyć dwukrotnie.

30 km torów, 130 rozjazdów, podziemny dworzec

Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia wpisuje się w projekt modernizacji linii średnicowej, a cała infrastruktura zostanie przystosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Wśród przewidzianych do realizacji prac znajduje się m.in. przebudowa 30 km torów, sieci trakcyjnej, 130 rozjazdów kolejowych. Wiele robót zaplanowano w zakresie budowy podziemnego dworca kolejowego – przejście podziemne zostanie połączone z poczekalnią i przestrzenią kasową oraz przedłużone do peronu nr 8. Dodatkowy peron zwiększy możliwości przepustowe, a nowa kładka dla pieszych połączy dzielnice Wola i Ochota, ułatwiając mieszkańcom dostęp do stacji. Nad wszystkimi peronami powstanie zadaszenie, a na poziom peronów będzie się można do dostać ruchomymi schodami i windami. Na poziomie -2 zbudowany zostanie tunel umożliwiający budowę linii tramwajowej, a pod budynkiem dworca znajdzie się pierwszy w stolicy podziemny przystanek tramwajowy.

Co się dzieje na stacji rok od rozpoczęcia przebudowy?

W lipcu br., rok po zawarciu umowy, na terenie budowy znajdowało się 70 podwykonawców i dostawców, co przekłada się na 500 pracowników oraz 150 jednostek sprzętu.

Prace w ostatnim czasie koncentrują się na konstrukcji zadaszenia peronów (dach nad ośmioma peronami będzie miał wymiary 200 x 150 m), budowie przejścia podziemnego oraz trzech peronów od strony ul. Tunelowej. Równocześnie budowany jest tunel pod linię tramwajową. Ponadto trwa remont wiaduktu kolejowego nad al. Prymasa Tysiąclecia, budowa kładki dla pieszych oraz budynku do obsługi stacji.

Bardzo zaawansowane są prace fundamentowe, a znaczna część z nich została już zakończona. Jak podaje firma Soletanche Polska sp. z o.o., wykonawca robót geoinżynieryjnych, dotychczas „zrealizowano 100% zakresu ścian szczelinowych pod budynkiem wielofunkcyjnym oraz segmentami 2, 3, 4 w osi tunelu podziemnego. Wykonano również 100% pali pod realizowaną kładkę dla pieszych. Przesłonę przeciwfiltracyjną zrobiono w całości w segmencie 3 i 4, a do końca czerwca prowadzono iniekcję strumieniową w segmencie 2. Obecnie trwają prace związane z realizacją głowic baret, na których spocznie strop stacji oraz trwa montaż rozpór stalowych na segmencie 2, który prowadzony jest w wykopie otwartym”.

W połowie 2023 r. stacja Warszawa Zachodnia ma być pierwszym hubem komunikacyjnym w kraju, który połączy kolej aglomeracyjną, regionalną, dalekobieżną krajową i międzynarodową oraz komunikację publiczną. Co ciekawe, pod podziemnym budynkiem dworca znajdzie się pierwszy w Warszawie podziemny przystanek tramwajowy. Gruntowna modernizacja infrastruktury podjęta kosztem blisko 2 mld zł ma spowodować, że nowoczesność i wygoda przyciągnie pasażerów na tyle, że będą oni gotowi zostawić swoje auta i przesiąść się do publicznych środków transportu.

Projekt realizowany jest w ramach projektu POIiŚ 5.1-13 „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia–Warszawa Zachodnia”.

Autor tekstu: Agata Sumara
Źródło zdjęć: www.plk-sa.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz