Sektorkolejowy » Warszawa: Budimex wybuduje trasę tramwajową na Stegny. Koszt inwestycji to 56 mln zł

Warszawa: Budimex wybuduje trasę tramwajową na Stegny. Koszt inwestycji to 56 mln zł

pzez Adrian

Już w 2024 roku będzie można pojechać tramwajem ze Stegien do centrum w 20 minut. Tramwaje Warszawskie skorzystały z prawa opcji zawartego w umowie na budowę linii tramwajowej do Wilanowa. Zakontraktowano budowę trasy wzdłuż ul. Św. Bonifacego.

Jaki będzie tramwaj na Stegny?

Tory tramwajowe wzdłuż ul. Św. Bonifacego połączą się z powstającą trasą tramwaju do Wilanowa. Tramwaje będą mogły skręcać w kierunku centrum i w kierunku Wilanowa. Długość trasy wyniesie około 800 metrów a trasa będzie zakończona wspólną pętlą tramwajowo-autobusową przy szkole podstawowej im. Raoula Wallenberga. To będzie bardzo wygodne miejsce do przesiadek, ponieważ zaplanowano że stanowiska dla autobusów będą tuż obok peronów tramwajowych. Tory tramwajowe znajdą się na środku ul. Św. Bonifacego. Kierowcy będą mieli do dyspozycji, jak dotąd, po jednym pasie i dwie zawrotki – na wysokości ul. Batumi i przy pętli.

Zielony tramwaj na Stegny

Tory tramwajowe na ul. Św. Bonifacego będą przykryte rozchodnikiem, co nada ulicy bardziej kameralnego charakteru. To zielona przez cały rok roślina jest stosowana przez nas na kolejnych odcinkach torów w Warszawie. Wycisza tramwaje, magazynuje wodę i jest estetyczna. Na ul. Św. Bonifacego łączna długość zielonych torów przekroczy 1,5 km. Zaplanowaliśmy bardzo bogaty program nasadzeń zieleni. Wzdłuż torów i na pętli pojawią się nowe drzewa w tzw. standardzie warszawskim. Oznacza to, że w momencie zasadzenia będą miały wysokość minimum 5 metrów i obwód 25 cm. Proponowane gatunki to lipy, wiśnie piłkowane, kasztanowce białe i dęby szypułkowe. Drzewa przez 5 lat od posadzenia będą na gwarancji, co oznacza że wykonawca prac budowlanych będzie się nimi opiekował – chodzi o podlewanie i pielęgnację. Później te drzewa przejdą na własność miasta. Budowa tramwaju wiązać się będzie z zasadzeniem krzewów – berberysów i róż. Będą także tulipany, byliny i łąki kwietne. Na ulicy Bonifacego zostanie zasadzonych łącznie 40 drzew, 1188 krzewów i 355 bylin i cebul.

Ochrona zieleni podczas prac

Wykonawca, tak jak w przypadku budowy tramwaju do Wilanowa, otrzymał bardzo ścisłe zalecenia w związane z ochroną drzew i zieleni. Wokół drzew zostaną wyznaczone strefy ochrony drzew oddzielone siatkami. Nie można w nich składować materiałów budowlanych ani dopuścić do poruszania się ciężkiego sprzętu albo parkowania samochodów. Wykonawca podczas prac przy drzewach ma obowiązek stosować ekrany korzeniowe. W obrębie korzeni nie wolno mu używać ciężkiego sprzętu – ma wykonywać wykopy ręczenie. Na terenie inwestycji 59 z 201 drzew koliduje z przesuniętymi jezdniami, chodnikami i drogami rowerowymi. Aż 13 z tych drzew zakwalifikowano już wstępnie do przesadzenia. Te liczby podczas opracowywania ostatecznych projektów wykonawczych mogą ulec zmianie. Dotychczas w czasie budowy tramwaju do Wilanowa wiązało się to z ograniczeniem wycinek i zwiększaniem liczby przesadzanych drzew.

Terminy i koszty

Prace budowlane rozpoczną się pod koniec tego roku, a pierwszy tramwaj przejedzie pod koniec 2024 roku. Tory tramwajowe wzdłuż ul. Św. Bonifacego połączą się powstającą trasą tramwaju do Wilanowa. Koszt budowy wyniesie 56 mln zł. Wykonawcą będzie Budimex S.A. który odpowiada za budowę tramwaju do Wilanowa.

Źródło: Tramwaje Warszawskie

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz