Wiosenne porządki w Warszawie
Oczekiwanie na komunikację miejską na czystych i schludnych przystankach znacząco wpływa na komfort podróży. Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM) jest odpowiedzialny za czystość 4,3 tys. przystanków, które są sprzątane przez cały rok, jednak część prac wymaga korzystnych warunków pogodowych, ze względu na użycie wody. Chodzi o dodatnie temperatury w dzień oraz w nocy podczas gruntownego mycia wiat na przystankach.
„W katalogu zlecanych przez nas prac porządkowych jest szereg zsynchronizowanych różnorodnych działań, które w ostatecznym efekcie kształtują obraz zadbanej Warszawy. Czystość to nie tylko estetyka przestrzeni publicznej, ale także bezpieczeństwo i zdrowie mieszkańców” – mówił Tadeusz Jaszczołt, dyrektor Zarządu Oczyszczania Miasta.
Nocne prace porządkowe
Zarząd Oczyszczania Miasta rozpoczął mycie 1222 wiat. Pierwsze prace porządkowe obejmują obiekty zlokalizowane w Śródmieściu oraz na Pradze Północ. Zakres prac porządkowych obejmuje czyszczenie wodą pod ciśnieniem m.in.:
- szyb
- gablot
- wiat
Ponadto oprócz standardowych zabrudzeń usuwane są również:
- graffiti
- naklejki
- nielegalne ogłoszenia
ZOM zajmuje się także porządkowaniem chodników, odświeżaniem ławek i rozkładów jazdy kolei. Czyszczenie odbywa się nocą, żeby nie utrudniać podróży pasażerom komunikacji miejskiej.
Regularne czyszczenie wiat
Zarząd Oczyszczania Miasta deklaruje, iż każda z wiat w 2022 roku zostanie wyczyszczona co najmniej 4 razy. Częstotliwość mycia zależy od natężenia ruchu pasażerów oraz lokalizacji przystanków. Wiaty, które znajdują się w centralnych punktach przesiadkowych, z których korzysta najwięcej podróżujących, mają być czyszczone nawet 8 razy.
Okazuje się, że generalne porządki czekają także pętlę autobusową przy Dworcu Centralnym oraz znajdujące się na niej szklano-stalowe zadaszenia.
Dbanie o porządek każdego dnia
Zakres działań Zarządu Oczyszczania Miasta poza kompleksowym czyszczeniem przystanków obejmuje również standardowy serwis porządkowy. W miejscach o największym natężeniu ruchu pasażerów ekipy sprzątające pracują każdego dnia. Zajmują się one m.in. myciem nagłych zanieczyszczeń czy też usuwaniem rozbitego szkła z przystanków. Pracownicy ZOM działają także interwencyjnie – konieczność usunięcia zanieczyszczeń mogą zgłaszać mieszkańcy za pomocą Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115.
Autor: Damian Malesza
Fot. ZOM