Stadler dostarczy 186 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu KISS austriackiej spółce kolejowej ÖBB (Österreichische Bundesbahnen). Wartość kontraktu oszacowano na około 3 mld euro, a dostawy będą realizowane przez 10 lat.
Po rozstrzygnięciu przez ÖBB przetargu i wyborze Stadlera jako dostawcy pociągów, firma Alstom złożyła odwołanie z powodu wykorzystania przez kontroferenta podpisu elektronicznego. Sąd administracyjny w Wiedniu, orzekający w tej sprawie, wydał wyrok korzystny dla szwajcarskiego dostawcy, co zamyka walkę o pozyskanie kontraktu i otwiera drogę do zawarcia umowy.
Umowa ramowa obejmie produkcję i dostawę różnych pojazdów piętrowych cztero-, pięcio- i sześcioczłonowych typu KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug). Jak podaje producent, są to komfortowe, innowacyjne pociągi kolei miejskiej o dużej mocy, mieszczące na pokładzie dużą liczbę pasażerów ze względu na przestronność przedziałów i modułową budowę. Wliczając zamówienie od ÖBB, Stadler sprzedał dotychczas ponad 550 KISS-ów.
Pojazdy dla austriackiego zamawiającego będą produkowane w St. Margrethen w Szwajcarii.
Niedawno firma pozyskała rekordowy kontrakt na dostawę 504 pojazdów za 4 mld euro. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Siedziba firmy znajduje się Bussnang, we wschodniej Szwajcarii. Jej początki sięgają roku 1942 r., kiedy Ernst Stadler rozpoczął działalność. W 1945 r. zajął się budową pierwszych lokomotyw, a w 1962 r. wybudował pierwszą halę produkcyjną. Obecnie na całym świecie zatrudnia ponad 12 tys. osób. Poza Szwajcarią posiada oddziały w: Algierii, Niemczech, Włoszech, Norwegii, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Czechach, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, Białorusi. W Polsce działa w czterech lokalizacjach: oddział komponenty w Środzie Wielkopolskiej, odział Europa Środkowa w Siedlcach, oddział serwisowy w Łodzi/Warszawie.
Autor: Agata Sumara
Fot. Stadler