587 mln zł netto to wartość inwestycji realizowanej przez Budimex S.A. w Ełku. Na zlecenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe firma przebuduje w formule projektuj i buduj stację kolejową Ełk, przystanek Ełk Szyba Wschód i stacji Ełk Towarowy. Obecnie w obrębie ełckiej stacji prowadzone są roboty rozbiórkowe.
Co się dzieje na stacji Ełk?
W rejonie stacji kolejowej w Ełku i stacji Ełk Towarowy prowadzone są prace rozbiórkowe. Zdemontowano już ponad 6 km torów, 10 km sieci trakcyjnej oraz 70 stalowych konstrukcji wsporczych. Trwają przygotowania do budowy nowego układu torowego. W tym celu zgromadzono m.in. ponad 70 km szyn, 40 tys. podkładów i około 800 wagonów tłucznia. Równocześnie ełcka stacja nadal obsługuje podróżnych, a pociągi kursują zgodnie z rozkładem jazdy.
Docelowo stacja w Ełku zostanie przebudowana zgodnie z obecnymi standardami panującymi na kolei, co oznacza m.in. podwyższenie i poszerzenie peronów, by łatwiej było wsiadać i wysiadać z pociągów, instalację wind, dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób mających problemy z widzeniem oraz poruszaniem się, przejrzystą informację pasażerską. Zaplanowano także dłuższe przejście dla pieszych pod torami.
W ramach modernizacji przystanku Ełk Szyba Wschód powstaną dwa jednokrawędziowe perony o długości 200 m. Z kolei stacja Ełk Towarowy zostanie tak przebudowana, by możliwe było obsługiwanie na niej pociągów o długości 740 m.
Przebudowywane stacje i przystanek są zlokalizowane na odcinku Białystok–Ełk wpisującym się w międzynarodowy szlak Rail Baltica. Łącznie w ramach zawartej w sierpniu umowy wykonawca wymieni m.in. 45 km torów i sieci trakcyjnej, a także 118 rozjazdów, a nad ulicami Towarową i Kolejową zbuduje wiadukty, które zastąpią obecne przejazdy. Przebuduje także wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską, a most kolejowy nad rzeką Ełk zmodernizuje. Wszystkie prace mają być zakończone w 2023 r.
Rail Baltica
Przebudowa infrastruktury w Ełku jest elementem trasy Rail Baltica, czyli transeuropejskiego korytarza, który docelowo ma połączyć Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz Finlandię. Polski odcinek mierzy 374 km (od Warszawy Wschodniej przez Sadowne Węgrowskie, Czyżew, Białystok, Ełk, Trakiszki). Trasy na Litwie będzie mieć 392 km, na Łotwie 265 km, a w Estonii 213 km długości. Pociągi pasażerskie będą poruszać się tym międzynarodowym szlakiem z prędkością 160 km/godz., a pociągi towarowe – 120 km/godz.
Autor: Agata Sumara