Sektorkolejowy » W Bułgarii powstał pierwszy kilometr tunelu kolejowego od 50 lat

W Bułgarii powstał pierwszy kilometr tunelu kolejowego od 50 lat

pzez Adrian

W bułgarskiej branży kolejowej w ostatnich dniach świętowano powstanie pierwszego kilometra tunelu kolejowego od pół wieku. Bliźniacza konstrukcja, która posłuży do obsługi ruchu pociągów w dwóch oddzielnych tubach dla dwóch kierunków ruchu, osiągnie znacznie większą długość i utworzy najdłuższy w tym kraju tunel kolejowy. Powstaje na linii Elin Pelin–Kostenets.

Budowa tuneli w transporcie kolejowym była przez długi czas zaniedbywana” – przyznał Hristo Alexiev, bułgarski minister transportu. Teraz tunele powstają w ramach modernizacji 20-kilometrowego odcinka linii kolejowej Elin Pelin a Vakarel, który jest częścią większego przedsięwzięcia – rewitalizacji linii kolejowej z Sofii do Burgas.

Projekt obejmuje budowę podwójnego tunelu kolejowego o długości prawie 7 km – będzie to najdłuższa tego typu konstrukcja, jaka kiedykolwiek powstała w Bułgarii. W sumie na 20-kilometrowej trasie powstanie kilkadziesiąt obiektów inżynierskich, w tym m.in. dwa bliźniacze tunele o łącznej długości ponad 1,5 km, wiadukt, przejście podziemne, osiem mostów i wiaduktów, nowa stacja Elin Pelin, przystanek Pobit Kamak.

Odcinek pomiędzy Elin Pelin a Vakarel jest najtrudniejszy do wykonania na całej trasie między Sofią a Płowdiwem. Prace budowlane rozpoczęły się na nim w 2021 r. i są prowadzone przez turecką spółkę joint venture DZZD Jen-Dui Railway Elin Pelin, utworzoną przez firmy Gengiz i Duigu. Wartość kontraktu to 255 mln euro netto.

Pociągi mają pojawić się na nowej trasie z końcem 2027 r. Składy pasażerskie będą nią kursować z prędkością do 160 km/godz., a towarowe z prędkością 120 i 130 km/godz. w zależności od odcinków.

Autor: Agata Sumara
Fot. Koleje Bułgarskie

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz