Pasażerowie kolei coraz chętniej kupują bilety w aplikacjach mobilnych i internecie. Odsetek takich podróżnych wzrósł w czasie pandemii, ale dopiero teraz, pierwszy raz w historii prowadzenia statystyk przez Urząd Transportu Kolejowego, ta forma zakupu biletów stała się najpopularniejsza i wyprzedziła tradycyjne okienka kasowe.
W 2022 r. pociągami podróżowało 342,2 mln osób, najwięcej od dekady. W ubiegłym roku pasażerowie kolei kupili przez aplikacje mobilne i internet 35% biletów, a w kasach biletowych 29,3%. Udział kanałów internetowych w liczbie sprzedawanych biletów zwiększył się o 7,1 punktu procentowego rok do roku. Najczęściej przez Internet kupowane są bilety jednorazowe, relacji dalekobieżnych i z odpowiednim wyprzedzeniem. Wśród kanałów dystrybucji biletów od kilku lat odnotowuje się także wyższe wykorzystanie automatów biletowych, zarówno stacjonarnych na stacjach i przystankach, jak i tych zamontowanych w pojazdach. W 2021 r. na zakup biletu w biletomacie stacjonarnym zdecydowało się 8,3% podróżny, a w pojazdach 0,9%. W 2022 r. było to już odpowiednio 8,4% i 1,1%.
Tab. 1 Udział kanałów dystrybucji wg liczby sprzedanych biletów w latach 2019-2022
kanał dystrybucji | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
stacjonarne kasy biletowe | 46,5% | 39,3% | 35,1% | 29,3% |
aplikacje i internetowe systemy sprzedaży | 14,3% | 18,2% | 27,9% | 35,0% |
obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie) | 16,2% | 17,6% | 21,5% | 20,8% |
automaty stacjonarne (na stacjach) | 6,6% | 7,5% | 8,3% | 8,4% |
automaty mobilne (w pojazdach) | 0,6% | 0,7% | 0,9% | 1,1% |
pozostałe | 15,8% | 16,7% | 6,2% | 5,3% |
Największe spadki w kanałach dystrybucji biletów od lat dotyczą stacjonarnych kas biletowych. W 2018 r. ich udział wynosił jeszcze ponad 50%, w 2022 r. był już poniżej 30% wszystkich sprzedanych biletów. Pierwszy raz inne kanały dystrybucji okazały się bardziej popularne niż kasy. Zmniejszyło się także zapotrzebowanie na zakup biletów u drużyn konduktorskich. W 2021 r. udział takich biletów w ogólnej sprzedaży wynosił 21,5%, a w 2022 r. spadł do poziomu 20,8%. Zazwyczaj taka forma pozyskania biletu wiąże się z dodatkowymi kosztami.
W 2022 r. udział internetowej sprzedaży biletów w ogólnych przychodach z ich dystrybucji wzrósł o 7,3 punktu procentowego (z 27 % do 34,3%), natomiast udział w przychodach z biletów zakupionych w kasach biletowych spadł o 5,1 punktu procentowego. Najczęściej to w kasach sprzedawane są bilety długookresowe, które generują większy przychód, dlatego spadek przychodów nie jest tak znaczący, jak w przypadku spadku udziału w sprzedaży.
Tab. 2 Udział kanałów dystrybucji w przychodach z tytułu sprzedaży biletów w latach 2021-2022
kanał dystrybucji | 2021 | 2022 |
---|---|---|
stacjonarne kasy biletowe | 40,9% | 35,8% |
aplikacje i internetowe systemy sprzedaży | 27,0% | 34,3% |
obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie) | 17,6% | 16,7% |
automaty stacjonarne (na stacjach) | 7,6% | 6,8% |
automaty mobilne (w pojazdach) | 0,8% | 0,9% |
pozostałe | 6,1% | 5,4% |
O blisko 100 mln wzrosła liczba biletów kolejowych sprzedanych w 2022 r. w porównaniu z 2021 r. Najwięcej, bo 49,5%, sprzedano biletów jednorazowych. Było ich o 50,4 mln więcej niż w 2021 r., co dało wzrost udziału biletów jednorazowych w ogóle sprzedanych biletów o 0,9 punktu procentowego (z 48,6%). Również zwiększyła się sprzedaż biletów okresowych – o 38,5 mln w porównaniu do 2021 r., ale udział tej kategorii spadł o 0,6 punktu procentowego (z 41,9% do 41,3%). Podobnie w przypadku kategorii „pozostałych biletów”, których sprzedano więcej o 8,2 tys., lecz udział tej grupy był niższy o 0,3 punktu procentowego (z 9,5% do 9,2%).
Infogram
Źródło: UTK
Fot. Dominika Szpakowska