Sektorkolejowy » USA: Nowy tunel kolejowy pod rzeką Hudson coraz bliżej

USA: Nowy tunel kolejowy pod rzeką Hudson coraz bliżej

pzez Damian

Budowa nowego tunelu kolejowego pod rzeką Hudson, łączącego New Jersey i Nowy Jork, staje się coraz bardziej realna. Niedawno rząd Stanów Zjednoczonych zadeklarował przeznaczenie do 6,9 mld USD na tę inwestycję.

Projekt tunelu Hudson stanowi część dużego programu pn. Gateway, którego celem jest rewitalizacja infrastruktury kolejowej Nowego Jorku. Jego elementem jest m.in. budowa podziemnego połączenia o długości 3,8 km pod Palisades w New Jersey, rzeką Hudson oraz obszarem nabrzeża na Manhattanie. Tunel (dwie odrębne tuby dla obu kierunków ruchu) połączy stację Secaucus w New Jersey ze stacją Penn Station na Manhattanie.

Nowa konstrukcja ma być zlokalizowana w pobliżu zbudowanego w 1910 r. tunelu North River. Firma Pennsylvania Railroad rozpoczęła projektowanie i budowę tunelu pomiędzy Nowym Jorkiem a New Jersey w lutym 1903 r., a już w listopadzie 1910 r. oddano go do użytku. Dwutorowa konstrukcja podziemna była najnowocześniejszym tego typu obiektem na początku XX w. Jednorurowy tunel posiada tylko jeden wlot/wylot z każdej strony. Z biegiem lat przepustowość tunelu okazała się za mała, a dodatkowo jego stan pogorszył huragan Sandy. Dlatego budowa nowego połączenia podziemnego jest niezbędna dla usprawnienia transportu w północno-wschodniej części Stanów Zjednoczonych.

Wg pierwotnych szacunków realizacja inwestycji miała kosztować ponad 13 mld USD, jednak w ostatnich latach koszty stanowczo wzrosły i obecnie mówi się już o ponad 17 mld USD. Rząd Stanów Zjednoczonych ogłosił, że zapewni finansowanie projektu w wysokości do 6,9 mld USD w ramach programu dotacji na inwestycje kapitałowe (CIG) Federalnej Administracji Transportu (FTA). Jest to jak dotąd największe zobowiązanie w ramach programu CIG. Deklaracja środków federalnych pozwala na oficjalne rozpoczęcie fazy inżynieryjnej projektu oraz działania przygotowawcze, jak np. przekładanie kolidujących instalacji podziemnych, nabywanie krytycznych nieruchomości, rozbiórki, zakup specjalistycznego sprzętu i materiałów, dalsze projektowanie.

Kiedy nowy tunel rozpocznie pracę, zapewniając odpowiednią przepustowość, ruszą kompleksowe prace remontowe w starym tunelu North River.

Autor: Agata Sumara
Fot. www.gatewayprogram.org

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz