Urząd Ochrony Konsumentów i Regulacji Technicznej w Estonii 21 lipca wydał pozwolenie na budowę linii kolejowej Rail Baltica na odcinku Kohila. Trasa jest podzielona na odcinki projektowe, a wydane pozwolenie na budowę zezwala na prace budowlane na głównej trasie o długości około 9,4 km, począwszy od granicy powiatów Harju i Rapla do odcinka między Lohu i Mälivere.
Na tym odcinku ukończono już pierwsze lokalne obiekty, z których najważniejsze to drogi ekologiczne Lohne i Urge oraz wiadukty Tagadi i Künka.
„Wydane pozwolenie na budowę jest znaczącym krokiem dla Estonii w kierunku realizacji szybkich połączeń kolejowych. Podczas gdy do tej pory prace budowlane Rail Baltica koncentrowały się na wiaduktach i ekoduktach, teraz możliwe jest rozpoczęcie prac na głównej linii kolejowej. Będziemy nadal współpracować, aby stworzyć szybkie i przyjazne dla środowiska połączenie kolejowe z Europą” – powiedziała Kristi Talving, dyrektor generalna Urzędu Ochrony Konsumentów i Regulacji Technicznej w Estonii.
„Szybkie połączenie z Europą było celem Estonii od czasów Lennarta Meri. Takie szlaki logistyczne są niezbędne dla rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa, a szybkie połączenie kolejowe zdejmie część obciążenia w postaci ładunków i pasażerów z dróg, chroniąc w ten sposób przyrodę i klimat. To historyczny moment – w Estonii wydano pierwsze pozwolenie na budowę głównej autostrady Rail Baltica. Podobnie jak w życiu ludzi, kluczowe znaczenie mają ci, z którymi jesteś połączony; tak samo jest w Estonii – szybkie i przyjazne dla klimatu połączenie z Europą jest przełomowe i niezbędne dla naszego rozwoju” – powiedziała Kristen Michal, minister klimatu.
Przetarg na budowę odcinka kolei, który uzyskał pozwolenie na budowę, jest obecnie prowadzony przez Rail Baltic Estonia OÜ, a po wygranym przetargu budowa ma rozpocząć się w drugiej połowie 2024 roku.
Źródło: railbaltica.org