W październiku 2020 r. tunel na linii kolejowej pomiędzy Rosenbach w Austrii a miejscowością Jesenice w Słowenii został zamknięty z powodu konieczności przeprowadzenia gruntownego remontu obiektu i znajdującej się w nim infrastruktury kolejowej. Z końcem lipca br. ruch pociągów w tunelu został przywrócony.
Tunel graniczny jest eksploatowany od 1906 r. Ze względu na obowiązujące obecnie bardzo wysokie wymagania pod względem technicznym niezbędna była jego modernizacja. Odbyła się kosztem 140 mln euro. Austriackie linie ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) wydały na ten remont około 73 mln euro, Słowenia zapewniła 79,3 mln euro, a pozostałe 49,2 mln euro pokryto ze środków Funduszu Spójności.
Modernizacja na trasie od Rosenbach do Jesenic objęła odcinek o długości 12,3 km, z czego 8 km stanowi tunel. Łącznie wymieniono 26 km torów, zainstalowano 31 km kabla światłowodowego i 2 stacje GSM-R. Dzięki nowoczesnym systemom sterowania i bezpieczeństwa pociągi mogą jeździć tunelem z prędkością do 120 km/godz., co oznacza możliwość zwiększenia liczby połączeń.
Tunel Karawanken znajduje się pod górą Rozca między Rosenbach w południowej Austrii a Jesenicami w północnej Słowenii. Stanowi ważne połączenie kolejowe między południowymi obszarami gospodarczymi Niemiec i Austrii a portami Adriatyku Koper (Słowenia) i Rijeka (Chorwacja).
Autor tekstu: Agata Sumara
Źródło zdjęć: www.railwaygazette.com