Sektorkolejowy » Trwa modernizacja dworców Żytkowice i Przetycz

Trwa modernizacja dworców Żytkowice i Przetycz

pzez Damian

Są niewielkich rozmiarów, położone w małych miejscowościach i od jesieni zeszłego roku trwają na nich prace budowlane. Dworce Żytkowice i Przetycz już niedługo staną się przyjaznymi przestrzeniami dla wszystkich podróżnych.

Obecnie na dworcu Żytkowice zakończono prace rozbiórkowe i prowadzone są roboty ogólnobudowlane. Natomiast na dworcu Przetycz trwa przebudowa sieci uzbrojenia terenu i roboty konstrukcyjne związane z budową nowego dworca. Obydwie inwestycje są realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Każda z nich to nieco inne zadanie, bo dworzec Żytkowice jest przebudowywany, a w Przetyczy budowany jest typowy Innowacyjny Dworzec Systemowy. 

Dworzec Żytkowice, który wybudowano w latach 60. XX wieku, diametralnie zmieni swój wygląd. Elewacja zyska bardziej nowoczesny charakter. Białe tynki na elewacji będą kontrastowały z antracytowym detalem w postaci żaluzji fasadowych, rynien, kominów czy ślusarki drzwiowej i  okiennej. Nowością na elewacji dworca od strony peronów będzie podświetlany napis „Żytkowice”, a także zegar.

Wewnątrz budynku zaprojektowano niewielką, urządzoną w sposób nowoczesny strefę obsługi podróżnych. Minimalistyczne wnętrze poczekalni oparto o kontrast szarej posadzki z bielą ścian i sufitu. Będzie ona wyposażona w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz kosze. W sąsiedztwie poczekalni zaprojektowano toalety, a resztę przestrzeni na dworcu zajmą pomieszczenia techniczne. Przebudowa obejmuje również najbliższe otoczenie dworca. Ułożone zostaną nowe chodniki oraz uporządkowana zieleń. Pojawi się wiata rowerowa, która pomieści około 20 jednośladów. 

Kolorowy IDS w Przetyczy

W Przetyczy w trakcie budowy jest niewielki dworzec odznaczający się współczesną i minimalistyczną formą architektoniczną, z charakterystyczną, ośmiometrową wieżą zegarową. Powstaje on w formule typowego Innowacyjnego Dworca Systemowego. Całość funkcji dworcowych zaprojektowano pod wiatą i w budynku kubaturowym. Znajdziemy pod nią osłoniętą z trzech stron poczekalnię z siedziskami. Zostaną w niej zamontowane promienniki ciepła, których zadaniem będzie zwiększenie komfortu termicznego podróżnych oczekujących na pociąg w miesiącach jesiennych i zimowych. Pod wiatą będą zlokalizowane również stojaki rowerowe i stacja naprawy jednośladów, a także elektroniczne tablice wyświetlające przyjazdy i odjazdy pociągów. W budynku podróżni znajdą toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Niewielki dworzec będzie wyróżniał się kolorową elewacją wykonaną z płyt laminowanych. Budowa nowego dworca obejmuje również jego najbliższe otoczenie. Ułożone zostaną nowe chodniki, wyznaczone miejsca parkingowe oraz uporządkowana zieleń.

Przyjazne, ekologiczne i bezpieczne.

Dzięki prowadzonym inwestycjom dworce Żytkowice i Przetycz  staną się przyjazne, ekologiczne i  bezpieczne. Budynki będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zaprojektowano w nich m.in. takie ułatwienia dla podróżnych, jak ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille`a czy dotykowe mapy dworca. Każdy z dworców będzie posiadać również toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Podczas inwestycji zostaną wdrożone rozwiązania przyjazne środowisku. Obydwa dworce zostaną wyposażone w energooszczędne oświetlenie oraz systemy inteligentnego zarządzania budynkiem, sterujące urządzeniami i systemami oraz optymalizujące zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. W celu ograniczenia strat ciepła dworzec Żytkowice zostanie ocieplony, a wymieniona w nim ślusarka okienna i drzwiowa spełni obowiązujące normy. Obydwa budynki zostaną wyposażone również w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu i sygnalizacji włamania i napadu.

Przebudowa dworca Żytkowice to koszt około 4 mln złotych brutto. Natomiast budowa nowego dworca w Przetyczy to koszt 5,4 mln złotych brutto. Obydwie inwestycje zakończą się jesienią bieżącego roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A.

Źródło: PKP S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz