23 kwietnia br. w siedzibie PKP SA w Warszawie odbyła się debata pt.: „System transportowy w Polsce – Kolej Dużych Prędkości”, która została zorganizowana przez Polską Izbę Kolei.
Projekt powstania w Polsce Kolei Dużych Prędkości sięga lat 60. XX wieku, kiedy rozpoczęto prace nad skonstruowaniem taboru pozwalającego rozwinąć prędkość bliską 200 km/h. W późniejszych latach temat powracał wielokrotnie, ale nigdy nie został zrealizowany na dużą skalę. Linii kolejowych o prędkości maksymalnej (200 km/h) mamy obecnie nieco ponad 100 km (Centralna Magistrala Kolejowa czy linia kolejowa nr 9), natomiast projekty budowy linii pozwalających osiągnąć prędkość 300 km/h nigdy nie wyszły poza fazę planistyczną. W ostatnich miesiącach KDP w rozumieniu przewozów pasażerskich, w kontekście sporu o Centralny Port Komunikacyjny, stały się kością niezgody w debacie publicznej.
Czy projekt KDP jest Polsce niezbędny? Czy komponent kolejowy CPK wyczerpuje potrzeby w tym zakresie? Czy możliwa jest alternatywa dla komponentu kolejowego CPK? Jaki jest możliwy wpływ KDP na gospodarkę krajową i regionalną oraz spójność militarną?
Czy KDP wpłynie na atrakcyjność regionów?
W panelu dyskusyjnym udział wzięli:
- Dr Michał Beim (Instytut Sobieskiego)
- Zbigniew Szafrański (Członek rady Nadzorczej CPK)
- Wiesław Szafrański (Dyrektor Zarządzający ds. Operacyjnych – POLREGIO SA)
- Sławomir Cyza (Prezes Zarządu ALSTOM POLSKA SA)
- Andrzej Massel (Dyrektor Instytut Kolejnictwa)
- Witold Gadoś (Dyrektor Sprzedaży Taboru Siemens Mobility)
- Dr Jakub Majewski (Prezes Zarządu Fundacja ProKolej)
- Piotr Kubicki (Członek Zarządu – dyrektor ds. transformacji cyfrowej PKP PLK SA)
- Janusz Kućmin (Dyrektor Sprzedaży STADLER)
Dyskusja na temat CPK i Kolei Dużych Prędkości dotyczy nie tylko kwestii technicznych, ale również ekonomicznych i społecznych. Ostateczna decyzja zależy od wielu czynników, w tym od możliwości finansowych, planów rozwoju infrastruktury oraz opinii publicznej. Ostatecznie kluczowe jest znalezienie równowagi między nowoczesnymi rozwiązaniami a zrównoważonym rozwojem, który służy całemu społeczeństwu.
Autor: Jan Bytnar