Sektorkolejowy » „Stara Moskwa” wciąż wozi pasażerów w Warszawie

„Stara Moskwa” wciąż wozi pasażerów w Warszawie

pzez Damian

Ostatni kursujący w Warszawie skład serii 81, znany jako „Stara Moskwa” nadal obsługuje pierwszą linię warszawskiego metra. Weteran stołecznej kolei podziemnej łącznie przejechał już blisko 2,5 mln km.

Historia pociągu sięga 1990 r. – wtedy opuścił fabrykę zlokalizowaną pod Moskwą, a dokładnie w Mytiszczi. Skład serii 81 o nr 02 był jednym z pierwszych „podarowanych” Warszawie przez Związek Radziecki. Wraz z bliźniaczym pojazdem (nr 01) wyróżniał się charakterystycznym emblematem „M” zdobiącym czoło wagonu, co przyczyniło się do nadania mu wtedy przydomku „Mała Moskwa”.

Świadek narodzin stołecznego metra

Pociąg o numerze 02 pamięta czasy, gdy warszawskie metro stawiało pierwsze kroki tj. okres, gdy składy kursowały jedynie do stacji Politechnika i składały się z zaledwie trzech wagonów. Choć konstrukcyjnie pojazd jest niemal identyczny, jak te kursujące w Moskwie czy Sankt Petersburgu, to różni się od nich istotnym szczegółem – szerokością wózków. Dostosowano je do europejskiego rozstawu szyn wynoszącego 1435 mm, w przeciwieństwie do szerszego – stosowanego na wschodzie (1520 mm).

W wiekowym pojeździe znajdziemy nietypową wentylację. Wymianę powietrza umożliwiają specjalnie zaprojektowane otwory w dachu, które wykorzystują pęd pociągu do kierowania strumienia powietrza do wnętrza składu. Wielu pasażerów do dziś wspomina komfortowe siedzenia tego składu, choć w porównaniu z nowoczesnymi pociągami Skody czy Siemensa, „Stara Moskwa” jest zdecydowanie głośniejsza i mniej płynna w prowadzeniu. Podczas podróży pasażerowie nie doświadczą zbyt wielu udogodnień.

W ciągu niemal 35 lat eksploatacji Metro Warszawskie przeprowadzało kilka modernizacji leciwego składu.

Wymieniono w nim fotele maszynisty na bardziej ergonomiczne, a siedzenia pasażerskie zostały zmienione z ciemnobrązowych ławek na oddzielne miejsca – w charakterystyczny czerwono-czarny wzór. W części wagonów wymieniono również oprawy świetlne w przedziale pasażerskim. Zgodnie z obowiązującymi standardami w Metrze Warszawskim pociąg numer 02 został też wyposażony w kamery systemu CCTV oraz nowe systemy: kontroli dostępu dla obsługi, lokalizacji peronu oraz łączności awaryjnej „pasażer-maszynista” – informuje Metro Warszawskie.

Weteran na warszawskich torach

Obecnie pociąg kursuje w ograniczonym wymiarze – tylko 3 dni w tygodniu tj. w poniedziałki, środy oraz piątki. Rozpoczyna kursy o godz. 600 ze stacji Kabaty. Jego dalsza eksploatacja uzależniona jest głównie od dostępności części zamiennych, które pozyskiwane są z pozostałych, wycofanych już z użytku wagonów tego typu. Większość „rodzeństwa” warszawskiej „Starej Moskwy” znalazła swój nowy dom w metrze w Kijowie.

Autor: Damian Malesza
Fot. M. Czerski/Metro Warszawskie

Sprawdź także:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz