Sektorkolejowy » Stanowcze „nie” od miasta dla metra w Krakowie. Premetro ma być za… 16 lat

Stanowcze „nie” od miasta dla metra w Krakowie. Premetro ma być za… 16 lat

pzez Damian

W krakowskim magistracie odbyło się dzisiaj spotkanie rady miasta, podczas którego dyskutowany był temat budowy metra w Krakowie, a w zasadzie premetra, ponieważ, jak wynika ze studium wykonalności tego środka transportu, premetro jest najlepsze pod względem ekonomicznym dla miasta.

Obszerna dokumentacja obejmująca studium wykonalności premetra w Krakowie, opracowana przez firmę ILF Consutling Engineers Polska, została przekazana miastu na początku czerwca, a dzisiaj poddano je dyskusji z radnymi. Obrady były bardzo burzliwe – miasto stanowczo sprzeciwia się budowie metra, a radni z różnych opcji politycznych są zgodni, że proponowane rozwiązanie – premetro, czyli tak naprawdę szybki tramwaj wprowadzany na newralgicznych odcinkach, w centrum, do tuneli, nie spełni swojej roli i nie spowoduje, że mieszkańcy chętniej przesiądą się z samochodów do środków komunikacji miejskiej.

Z jaką prędkością jeżdżą tramwaje w Krakowie?

Podróżowanie po Krakowie z roku na rok jest coraz trudniejsze. Stale rosnące opłaty za bilety na transport miejski nie przekonują mieszkańców do korzystania z tramwajów czy autobusów. Dodatkowo, nawet te pojazdy tkwią w korkach, podobnie jak samochody.

Z przeprowadzonych w 2017 r. badań wynika, że prędkość eksploatacyjna krakowskich tramwajów wynosi zaledwie 14,2 km/godz. i jest to wynik jeszcze gorszy niż w 2003 r., kiedy prędkość wynosiła 15 km/godz., a przecież od tej pory miasto sporo zainwestowało w rozwój transportu. W przypadku autobusów jest niewiele lepiej – w 2017 r. średnio poruszały się z prędkością 15,2 km/godz., podczas gdy w roku 2006 było to 18 km/godz.

Prędkość tak zwanego Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) także niewiele ma wspólnego z nazwą, ponieważ średnio pojazdy KST poruszają się 20,5 km/godz., podczas gdy z opracowań naukowców z Politechniki Warszawskiej wynika, że powinno to być przynajmniej 24 km/godz.

Przystanek średnio co 700 m

Firma projektowa ILF w ramach przygotowanego opracowania poddała analizie ponad 30 wariantów tras oraz 21 wariantów inwestycyjnych. Zdaniem projektantów premetro to najlepsza opcja dla miasta, a władze Krakowa się z nią zgadzają.

22-kilometrowa trasa premetra miałaby być budowana pomiędzy Wzgórzami Krzesławickimi w Nowej Hucie a Bronowicami (rejon ul. Jasnogórskiej). Na trasie miałyby się znaleźć aż 32 przystanki, co oznacza, że średnio tramwaje zatrzymywałyby się co około 700 m, co uniemożliwia pojazdom na rozpędzenie się do prędkości, która pozwoliłaby na szybkie pokonywane dłuższych dystansów. 

W centralnej części trasy założono budowę blisko 6-kilometrowego tunelu z siedmioma przystankami ulokowanymi pod ziemią. Drugi tunel (o długości 1 km) miałby się znaleźć w części zachodniej – na tym odcinku zaplanowano jeden podziemny przystanek. Z kolei w rejonie ul. Dobrego Pasterza planowana jest estakada o długości około 1,4 km, a na niej dwa przystanki.

Czy będzie kolejne referendum ws. metra?

Wielu radnym biorącym udział w dzisiejszych obradach nie spodobało się forsowane przez miasto premetro. Uważają, że problem komunikacyjny w Krakowie się nie zmniejszy, a wręcz przeciwnie. Dlatego padł postulat, by zorganizować kolejne referendum i oddać głos mieszkańcom, aby oni wypowiedzieli się na temat tego, jakiego środka transportu oczekują i co przekonałoby ich do „porzucenia” samochodów. W tej samej sprawie mieszkańcy już wypowiadali się w referendum zorganizowanym w 2014 r. – byli za budową metra.

Miasto natomiast stawia sprawę jasno: „Musicie się państwo pogodzić, że do 2023 r., czyli do końca tej kadencji, pod decyzją inną niż budowa premetra się nie podpiszę” – powiedział wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Zresztą, przygotowane zostały już materiały przetargowe związane z postępowaniem ws. decyzji środowiskowej dotyczącej budowy premetra w etapie pierwszym, który obejmuje odcinek od ul. Piastowskiej do ronda Generała Maczka. Ma on ponad 10 km długości.  

Kiedy i za ile powstanie premetro?

Z aktualnych szacunków wynika, że koszt budowy premetra w Krakowie wg zaproponowanego wariantu (o długości 22 km) to około 5,8 mld zł, z czego 2,6 mld zł miałaby kosztować budowa odcinka centralnego w tunelu. Gdyby natomiast rozważać budowę metra, koszt ten jest ponad dwukrotnie wyższy. Równocześnie policzono, że czas podróży premetrem ze Wzgórz Krzesławickich do Bronowic zajmie 46 minut, a metrem 33 minuty.

Zgodnie z obecnymi założeniami cała trasa premetra ma być gotowa za … 16 lat, w 2037 r.

Autor: Agata Sumara

Może Ci się spodobać

1 komentarzy

ZiarnoKakaowca 21 października 2021 - 23:34

Czy tak naprawdę ciężko wymyślić tramwaj/pociąg, który poruszałby się szybko po tej 22 kilometrowej trasie z minimalną ilością przystanków (góra 8 z końcowymi) i przemieszczał pasażerów pomiędzy węzłowymi punktami dla innych miejskich środków transportu? Czy ruchem drogowym w Krakowie musza zajmować się nieuki (co widać na każdym kroku) ewentualnie absolwenci Perykaszówki?

Odpowiedz

Zostaw komentarz