Niemal 43% biletów pasażerowie kupili przez aplikacje i internetowe systemy sprzedaży. Rok 2023 był kolejnym, w którym spadły udziały sprzedaży biletów w kasach stacjonarnych. W okienkach na dworcach pasażerowie kupili ponad 25% biletów. W porównaniu rok do roku zmniejszyły się również udziały sprzedaży u obsługi pociągu i biletomatach na stacjach.
Coraz częściej pasażerowie kupują bilet przez Internet i aplikacje mobilne – w ubiegłym roku aż 42,9% podróżnych skorzystało z tej opcji. Jest to więcej o 8 punktów procentowyc niż w 2022 r. i aż o 15 więcej niż w 2021 r.
W kasach pasażerowie kupili 25,5% biletów. Sprzedaż w stacjonarnych kasach biletowych zmniejsza się co roku o ok. 4-5 punktów procentowych. W 2023 r. był to spadek o 3,8 punktu procentowego rok do roku. Bilety u drużyn konduktorskich kupiło 18,4% korzystających z usług kolei. Oznacza to sprzedaż niższą o 2,5 punktu procentowego niż w 2022 r. Niewielkie spadki miały też miejsce w przypadku biletomatów na stacjach (0,8 punktu procentowego) i automatów biletowych dostępnych na pokładzie pociągów (0,03 punktu procentowego).
Gdzie kupujemy droższe bilety
W kasach nadal kupujemy bilety droższe niż w innych kanałach dystrybucji – miesięczne, sieciowe, na dłuższe trasy. Sprzedaż w kasach stacjonarnych generuje 31,5% przychodów ze sprzedaży biletów przy udziale 25,5% w liczbie sprzedanych. Także w udziale w przychodach widać z roku na rok rosnącą popularność sprzedaży przez Internet i aplikacje mobilne. W ubiegłym roku taka sprzedaż przyniosła 41,6% przychodów (przy udziale 42,9% w liczbie biletów), a w 2021 r. było to 27%. Co ciekawe w 2021 r. bilety sprzedane w kasach stanowiły 40,9% przychodu, czyli niemal tyle co sprzedaż on-line w ubiegłym roku. Z kanałów online podróżni korzystają najczęściej wtedy, gdy potrzebują biletu jednorazowego. Podobnie w biletomatach i obsługi pociągu kupujemy bilety na pojedyncze trasy i krótsze dystanse – udziały w przychodach są w tych kanałach dystrybucji niższe niż udziały w liczbie sprzedanych biletów.
Tab. 1. Udział kanałów dystrybucji wg liczby sprzedanych biletów w latach 2020-2023
kanał dystrybucji | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|
aplikacje i internetowe systemy sprzedaży | 18,2% | 27,9% | 35,0% | 42,9% |
stacjonarne kasy biletowe | 39,3% | 35,1% | 29,3% | 25,5% |
obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie) | 17,6% | 21,5% | 20,8% | 18,4% |
automaty stacjonarne (na stacjach) | 7,5% | 8,3% | 8,4% | 7,7% |
automaty mobilne (w pojazdach) | 0,7% | 0,9% | 1,1% | 1,1% |
pozostałe | 16,7% | 6,2% | 5,3% | 4,5% |
Tab. 2. Udział kanałów dystrybucji w przychodach z tytułu sprzedaży biletów w latach 2021-2023
kanał dystrybucji | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
aplikacje i internetowe systemy sprzedaży | 27,0% | 34,3% | 41,6% |
stacjonarne kasy biletowe | 40,9% | 35,8% | 31,5% |
obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie) | 17,6% | 16,7% | 15,0% |
automaty stacjonarne (na stacjach) | 7,6% | 6,8% | 6,0% |
automaty mobilne (w pojazdach) | 0,8% | 0,9% | 0,9% |
pozostałe | 6,1% | 5,4% | 4,9% |
Źródło: UTK
Fot. JBCrew