Niemiecki gigant otrzymał pierwsze w historii zamówienie na 2 Vectrony wyposażone w innowacyjny moduł zasilania akumulatorowego, które trafią do szwajcarskiego przewoźnika JeMyn AG – spółki zależnej Widmer Rail Services AG.
Nowe rozwiązanie techniczne stanowi odpowiedź na jeden z kluczowych problemów współczesnej kolei – obsługę tzw. ostatniej mili, czyli odcinków pozbawionych sieci trakcyjnej. Dotychczas operacje manewrowe na tego typu obszarach wymagały użycia dodatkowych lokomotyw spalinowych, co generowało zarówno dodatkowe koszty, jak i negatywnie wpływało na środowisko.
Sercem nowego systemu jest wysokonapięciowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych, zarządzany przez inteligentny system kontroli ładowania i rozładowywania. Warto podkreślić, że rozwój tego funkcjonalnego modułu nie byłby możliwy bez wsparcia federalnego programu „Future of Rail Freight Transport”, którego celem jest przyspieszenie wdrażania innowacji zwiększających konkurencyjność i możliwości logistyczne kolei.

Andre Rodenbeck, CEO działu Rolling Stock w Siemens Mobility, podkreśla znaczenie tego zamówienia dla rozwoju platformy Vectron: To kolejny innowacyjny pakiet funkcjonalny, który pozwoli naszym klientom na całkowicie elektryczną obsługę wszystkich tras, dodatkowo redukując emisję CO2 w transporcie kolejowym.
Zakup lokomotyw będzie możliwy dzięki programowi finansowania, który JeMyn AG przygotował wspólnie z bankiem Raiffeisen Schweiz Genossenschaft. Dostawy dwóch zamówionych Vectronów zaplanowano na rok 2027.
Z kolei Pierre Widmer, CEO Widmer Rail Services AG, zwraca uwagę na praktyczne korzyści nowego rozwiązania: Moduł bateryjny umożliwi nam znacznie efektywniejsze prowadzenie prac manewrowych bez konieczności angażowania dodatkowych lokomotyw. To przekłada się bezpośrednio na optymalizację procesów operacyjnych i redukcję kosztów.
Miliard kilometrów zaufania, czyli globalny sukces made in Siemens
Warto zaznaczyć, że sukces platformy Vectron od Siemens Mobility potwierdza imponująca liczba ponad 2600 sprzedanych lokomotyw dla 103 klientów w 16 krajach. Łączny przebieg całej floty przekroczył już miliard kilometrów, a lokomotywy z tej rodziny posiadają dopuszczenie do eksploatacji w 20 krajach europejskich.
Wprowadzenie modułu bateryjnego do rodziny Vectron stanowi kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu kolejowego. Eliminacja konieczności wykorzystywania dodatkowych lokomotyw manewrowych nie tylko przynosi korzyści ekonomiczne, ale przede wszystkim przyczynia się do redukcji emisji i hałasu, co ma szczególne znaczenie na terenach zurbanizowanych.
Autor: Damian Malesza
Fot. Siemens Mobility
Sprawdź również: