Sektorkolejowy » Ruszyła budowa mostu kolejowego na Odrze – innowacyjna technologia

Ruszyła budowa mostu kolejowego na Odrze – innowacyjna technologia

pzez Adrian

Polska oraz Niemcy zostaną połączone mostem kolejowym na Odrze w pobliżu Kostrzyna. Inwestycja ta jest realizowana przez Deutsche Bahn. Konstrukcja mostu kolejowego będzie wykonana z wykorzystaniem wyjątkowej technologii – przy użyciu wieszaków z włókna węglowego.

Unikatowa konstrukcja zastąpi wysłużony obiekt z 1867 roku

Dwutorowy most kolejowy budowany na Odrze będzie miał 260 metrów długości. Zastąpi on stary most, który został wybudowany już w 1867 roku. Leciwa konstrukcja była niejednokrotnie naprawiana w związku z powstałymi zniszczeniami wojennymi. W przeszłości przez wiele lat na moście obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Obecnie trwa rozbiórka starej konstrukcji.

Wyjątkowy projekt – perspektywiczna inwestycja

We wtorek 16 listopada w Küstrin-Kietz po niemieckiej stronie vis-à-vis Kostrzyna doszło do wmurowania kamienia węgielnego pod budowę mostu. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Rzeczpospolitej Polskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Deutsche Bahn (DB) oraz Brandenburgii. Nadzwyczajność projektu podkreśla dr Michael Güntner z federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej: „Dzięki nowym materiałom budowlanym i innowacyjnemu projektowi możemy wyznaczać nowe globalne standardy”. Nowy most będzie konstrukcją łukową z siatkowym układem podwieszenia, zastosowane w niej liny nośne – tzw. wieszaki będą wykonane z włókna węglowego. Konstrukcja mostu ma być niezwykle lekka, przyjazna środowisku oraz ma pochłonąć stosunkowo mało materiałów. Wszystko dzięki wykorzystaniu innowacyjnej technologii budowy oraz zastosowaniu włókna węglowego, które charakteryzuje się większą elastycznością od stali. Maksymalna prędkość na budowanym moście ma wynieść 120 km/h. Ronald Pofalla, członek zarządu DB ds. infrastruktury zwrócił uwagę na tempo realizacji projektu oraz nie krył zachwytu nad kwestiami wizualnymi wypowiadając słowa: „Ten most jest symbolem zrastającej się Europy i idealnie wpisuje się w Europejski Rok Kolei. Zachwyca mnie zarówno jego filigranowa architektura jak i tempo budowy: nieco ponad rok to rekordowy czas”. Całość inwestycji, którą finansuje rząd federalny ma wynieść około 65 milionów euro.

W kontekście realizowanej inwestycji pojawiło się wiele opinii oraz planów na przyszłość na linii Polska-Niemcy. Swoje stanowisko przedstawił również Dietmar Woidke-premier Brandenburgii: „Przed nami jednak jeszcze dużo do zrobienia. Wspólnym celem Brandenburgii, Berlina i województwa lubuskiego w dalszym ciągu jest pełna elektryfikacja i ruch dwutorowy z prędkością 160 km/godz. na popularnej trasie Berlin-Kostrzyn. Wspieram ten cel również jako koordynator rządu federalnego ds. niemiecko-polskiej współpracy”.

Na temat planowanych modernizacji wypowiedział się też dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury – Jakub Kapturzak. W swojej wypowiedzi poruszył planowaną modernizację połączenia kolejowego Szczecin-Berlin oraz przygotowaniach do przeprowadzenia modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej, która biegnie ze Szczecina Gumieńców do granicy państwa w Tantow.

Projekt nowego mostu na Odrze to dzieło biura architektonicznego Schüßler-Plan z Berlina wraz z pracownią Knights Architects z Londynu.

Autor: Damian Malesza
Fot. gazetalubuska.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz