Pierwszy etap inwestycji zakłada remont peronu oraz wymianę torów, drugi – modernizację Dworca Podmiejskiego. Prace potrwają ok. 9 miesięcy.
Do 21 lipca 2022 r. potrwają prace przygotowawcze. Właściwe roboty rozpoczną się w piątek 22 lipca br. – wtedy zamknięty zostanie tor nr 502 w stronę Gdańska. Wykonawca inwestycji zajmie się m.in. wymianą szyn, wymianą płyt krawędziowych oraz wykonaniem ścieżek prowadzenia. 8 sierpnia 2022 r. zamknięty zostanie tor nr 501 w kierunku Wejherowa/Lęborka i wystartują prace remontowe po drugiej stronie peronu.
„W czasie zamknięć poszczególnych torów pociągi jadące w obu kierunkach będą jeździły wahadłowo i zatrzymywały się tylko z jednej strony peronu! W ten właśnie sposób ruch pociągów prowadzony jest przy modernizowanym peronie SKM Gdynia Orłowo” – informuje Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.
Działania na tym obszarze potrwają do 24 sierpnia br.
Rewitalizacja zabytkowego Dworca Podmiejskiego SKM Gdynia Główna
Budynek Dworca Podmiejskiego powstał w 1959 r. według projektu Wacława Tomaszewskiego. Obiekt łączy modernizm, styl klasycystyczny oraz art déco. Prace będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków, gdyż w 2009 r. dworzec ten został wpisany do rejestru zabytków.
„W pierwszej fazie prac w budynku Dworca Podmiejskiego teren budowy zostanie wygrodzony w taki sposób, żeby możliwe było przemieszczanie się pasażerów i był zapewniony dostęp do kas i Działu Obsługi Posprzedażowej. W dalszym etapie – 4. kwartał tego roku, budynek Dworca Podmiejskiego zostanie całkowicie zamknięty. Obsługa Pasażerów (kasy, reklamacje itp.) zostanie przeniesiona do tymczasowego dworca kontenerowego” – wyjaśnia Tomasz Złotoś.
Podróżni będą mogli dotrzeć na peron przez budynek Dworca Głównego i pochylnię lub przez budynek Dworca Podmiejskiego oraz schody/windę (w zależności od postępów prac). Zakres działań w ramach tej inwestycji obejmuje m.in.:
- wymianę nawierzchni na placu przed dworcem
- montaż szklanych automatycznych drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM
- likwidację lokali usługowo-handlowych i tymczasowego pawilonu fast foodu
- odtworzenie trzecich drzwi wejściowych z podcienia wejściowego do holu głównego
- modernizację pomieszczenia kas
- wybudowanie centrum monitoringu
Wykonawca przedsięwzięcia pozostawi m.in. najcenniejsze elementy wystroju holu kasowego; oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną (dopuszcza się jej wymianę, jeżeli jej stan techniczny będzie wyjątkowo zły); podświetlany napis „Dworzec Podmiejski”; zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle (i zakonserwuje). Zamontowany zostanie także nowy System Informacji Pasażerskiej oraz monitoring na linii kolejowej nr 250 (Rumia Janowo – Gdańsk Śródmieście).
Wykonawstwo i koszt inwestycji w Gdyni
Przedsięwzięcie pn. „Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z remontem dworca podmiejskiego i peronów na stacji Gdynia Główna” będzie kosztowało 62 mln zł. Projekt jest realizowany w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jestkonsorcjumT4B i Maxto Technology.
Autor: Damian Malesza
Fot. Materiały własne