Szwajcarski producent – Stadler, pozyskał największy kontrakt w historii firmy. Jego wartość może wynieść aż 4 mld euro, jeśli zamawiający zdecyduje się na realizację zawartej w umowie opcji. Międzynarodowy przetarg zorganizowany został przez sześć firm z Niemiec i Austrii. Maksymalnie dostawy obejmą 504 pojazdy mogące pełnić funkcję tramwaju i pociągu podmiejskiego.
Konsorcjum, które zawarło ze Stadlerem wieloletnią umowę o współpracy, utworzyły firmy: Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), Saarbahn Netz, Schiene Oberösterreich, Miasto Salzburg, Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb.
Kontrakt obejmuje dostawę w ciągu 10 lat 246 pojazdów Citylink dla ww. operatorów. Ich wartość to około 1,7 mld euro. W umowie zapisano także usługę serwisową na okres do 32 lat. W oparciu o to zamówienie istnieje możliwość domówienia przez konsorcjum nawet 258 dodatkowych pojazdów. Pierwsze cztery jednostki trafią do Saarbahn w 2024 r.
Wszystkie pojazdy będą dostarczane w wersji trzyczęściowej. Długość pojazdów, liczba drzwi, wysokość wejścia czy konfiguracja wersji Citylink będą się różnić w zależności od miejsca dostawy i klienta. Będą miały jednak pewne cechy wspólne, np.: system HVAC (ang. heating, ventilation, air conditioning, pol. ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja) znajdzie się w przedziałach pasażerskich i kabinach kierowcy. Szczegółowe wyposażenie jednostek będzie różne w zależności od miejsca, w którym będą użytkowane. Np. pojazdy dla Albtal-Verkehrs-Gesellschaft będą miały toalety i miejsca na rowery, a w pociągach dla Schiene Oberösterreich dodatkowo znajdą się półki bagażowe jako dodatkowa funkcja.
Za zarządzanie całym projektem odpowiada Verkehrsbetriebe Karlsruhe. Jak podkreśla reprezentujący firmę Christian Höglmeier, dyrektor zarządzający ds. technicznych:
„Koncepcja zakupowa, taka jak ta, którą tutaj wdrożyliśmy, jest unikalna na skalę światową. Sześciu przewoźników łączy wiara w koncepcję tramwajów-pociągów, które mogą komunikować duże miasta z regionami zgodnie z modelem Karlsruhe i które mogą szybko zapewnić pasażerom bezpośredni transport do centrum bez konieczności przesiadania się na inne środki transportu”.
Autor: Agata Sumara
Fot. Stadler / Facebook