W połowie marca ogłoszony został przetarg, w ramach którego poszukiwany jest wykonawca dworca i stacji na trasie międzynarodowego szlaku Rail Baltica (RB). Terminal przesiadkowy Ülemiste w estońskiej stolicy będzie obsługiwał zarówno Tallin, jak i jego okolice. Jest to największy z obecnie realizowanych w Estonii projektów budowlanych.
Terminal Ülemiste to futurystyczna budowla, która wraz z placem w jego sąsiedztwie zajmie powierzchnię około 100 tys. m². Według założeń projektowych dworzec ma się składać z jednej kondygnacji podziemnej i czterech naziemnych. Poza obiektami kubaturowymi przewidziano także budowę dróg dojazdowych, plac miejski oraz parkingi.
W celu utrzymania ruchu kolejowego podczas realizacji projektu konieczne jest wcześniejsze przełożenie linii kolejowej o rozstawie 1520 mm oraz zbudowanie nowego odcinka. Linia kolejowa na terenie stacji będzie budowana etapami, co wynika z potrzeby zapewnienia możliwie najkrótszych przerw w ruchu kolejowym, a także umożliwienia budowy i uruchomienia nowego systemu zarządzania ruchem kolejowym. W ramach projektu zostanie także przebudowany wiadukt dla pieszych oraz powstanie tunel – również do obsługi ruchu pieszego.
Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na maj, a zwarcie umowy z wykonawcą na jesień tego roku. Według kosztorysu inwestorskiego budowa terminalu pochłonie około 177 mln euro. Oddanie do użytku nowego obiektu wraz z infrastrukturą towarzyszącą i przebudową przyległych terenów ma mieć miejsce przed końcem 2026 r.
Rail Baltica
Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz w dalszej perspektywie – Finlandię. Modernizowana trasa zostanie przystosowana do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.
Długość linii na terenie Polski to 374 km, na Litwie 392 km, na Łotwie 265 km, a w Estonii 213 km. Pociągi mają się na niej poruszać z prędkością do 160 km/godz.
Autor: Agata Sumara
Fot. Railbaltica