Sektorkolejowy » Rail Baltica: rozpoczęła się budowa mostu kolejowego nad Wilią

Rail Baltica: rozpoczęła się budowa mostu kolejowego nad Wilią

pzez Damian

Z końcem ubiegłego tygodnia na Litwie na brzegu rzeki Wilia w pobliży Jonavy rozpoczęła się budowa ponad 1,5-kilometrowego mostu kolejowego, który znajdzie się na trasie Rail Baltica. Będzie to najdłuższy most kolejowy w krajach bałtyckich. Jego budowa potrwa 2,5 roku. Ze względu na to, że obiekt powstaje na terenie obszarów chronionych, konstrukcja nie będzie miała ani jednego podparcia w wodzie.

Dzisiaj ogłosiliśmy rozpoczęcie budowy wyjątkowego punktu orientacyjnego na kolejowym odcinku Rail Baltica z Kowna do granicy z Łotwą. Nasze priorytetowe zadanie – budowa linii z Kowna do Poniewieża do końca 2024 r. i do granicy łotewskiej do 2026 r. – przechodzi w fazę aktywnych prac budowlanych. W dzisiejszym kontekście geopolitycznym integracja sieci kolejowej Litwy i wszystkich krajów bałtyckich z zachodnią siecią transportową jest strategicznym priorytetem najwyższej wagi, który musi zostać zrealizowany jak najszybciej” – powiedział minister transportu i łączności Litwy, Marius Skuodis podczas oficjalnej ceremonii otwarcia budowy mostu nad Wilią.

Most w pobliżu Jonavy jest jednym z największych wyzwań technicznych i inżynieryjnych podejmowanych w ramach budowy międzynarodowej trasy Rail Baltica. Jego długość to 1,51 km, a wysokość nad rzeką i jej doliną wyniesie około 40 m. Szerokość obiektu to prawie 14 m. Zostanie na nim ułożona dwutorowa linia kolejowa o europejskim standardzie szerokości toru. Do budowy zużyte zostanie m.in. 74 tys. m3 betonu i 11,5 tys. m3 zbrojenia.

Dla Litwy budowa Rail Baltiki między Kownem a granicą litewsko-łotewską to nie tylko wyzwanie inżynieryjne. Przedsięwzięcie ma także wymiar symboliczny – będzie to „pierwszy całkowicie nowy odcinek kolejowy, który powstanie na terenie niepodległej Litwy. Most kolejowy nad Wilią to kompleksowa i strategicznie ważna infrastruktura kolejowa między Kownem a Rygą” – przypomniał Karolis Sankovski, dyrektor generalny LTG Infra, spółki odpowiedzialnej za realizację projektu Rail Baltica na Litwie.

Ze względu na to, że most będzie przecinać obszar Natura 2000, w celu uniknięcia jakiegokolwiek wpływu na bioróżnorodność Wilii prace w strefie ochronnej nie będą prowadzone podczas migracji ryb i tarła. Przy projektowaniu mostu zrezygnowano również z inwazyjnych rozwiązań w korycie rzeki – podpory nie będą budowane w wodzie, zostanie między nimi zachowana odległość nawet 150 m. Most znajdzie się w odległości około 3,7 km od Jonavy i 31 km od Kowna, a zbuduje go włoska firma Rizzani de Eccher.

Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, który zapewni zelektryfikowaną dwutorową europejską linię kolejową wzdłuż całej trasy łączącej Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. Całkowita długość międzynarodowej linii w krajach bałtyckich wyniesie 870 km, z czego 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Długość linii na terenie Polski to 374 km. Pociągi mają się na niej poruszać z prędkością do 160 km/godz.

Autor: Agata Sumara
Fot. RB Rail AS

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz