Sektorkolejowy » Przystanek Gdańsk Kokoszki – reaktywacja. Kiedy koniec budowy tzw. bajpasa kartuskiego?

Przystanek Gdańsk Kokoszki – reaktywacja. Kiedy koniec budowy tzw. bajpasa kartuskiego?

pzez Damian

Kończy się budowa linii kolejowej zwanej bajpasem kartuskim. W ramach tej inwestycji powstał nowy przystanek Gdańsk Kokoszki. Tablica z nazwą przystanku już została zamontowana. – To duże wydarzenie dla dzielnicy! – komentują mieszkańcy.

Czym jest tzw. bajpas kartuski

Budowa linii kolejowej zwanej popularnie bajpasem kartuskim to trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Inwestycja jest konieczna ze względu na to, że PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą elektryfikację i budowę drugiego toru linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Na ten czas pasażerowie będą musieli uzbroić się w cierpliwość, bo z pewnością pojawią się duże utrudnieniami, a nawet czasowe wstrzymanie ruchu.

Zakres prac przy bajpasie kartuskim

Bajpas kartuski to inwestycja samorządów i PKP, której całkowity koszt wynosi ponad 150 mln zł. Zgodnie z porozumieniem zawartym w 2019 r., należąca do samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk miała za zadanie odbudować 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek (43,3 mln zł). Te prace zostały już zakończone.

Natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe wzięły na siebie modernizację dalszych fragmentów trasy (112,5 ml zł). Inwestycja PLK obejmuje 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz remont 7-kilometrowego odcinka linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Zmodernizowane też będzie 10 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść dla pieszych. Prace na tym fragmencie bajpasu kartuskiego są na finiszu. Ostatnie informacje z PKP PLK, dotyczące zakończenia tej inwestycji mówiły o jesieni tego roku. W ramach tej inwestycji przebudowane bądź wybudowane od nowa zostały też perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodni.

Przystanek Gdańsk Kokoszki – historyczny moment

Budowę „bajpasu kartuskiego” pilnie śledzi społeczność gdańskiej dzielnicy Kokoszki. Na serwisach społecznościowych mieszkańcy i lokalni pasjonaci kolejnictwa stworzyli profile, na których na bieżąco informują o nowych wydarzeniach inwestycyjnych.

Pojawienie się tablic na nowym przystanku tzw. bajpasu kartuskiego to duże wydarzenie, a jak jeszcze pojedzie do tego pociąg to będzie wydarzenie, które z pewnością zapisze się na kartach historii kolei kokoszkowskiej, której początki sięgają roku 1914 – mówi Krzysztof Nowotarski, prezes Zarządu Stowarzyszenie Miłośników Kolei Kokoszkowskiej i zarazem radny dzielnicy Kokoszki. – Dla dzielnicy Kokoszki i jej mieszkańców z pewnością przyczyni się do sprawniejszej komunikacji nie tylko z Gdańskiem, ale również z Żukowem i Kartuzami, o ile będzie na tyle dobrze skonstruowany rozkład jazdy. Będą również z tej linii kolejowej i tego przystanku z pewnością korzystać pracownicy firm zlokalizowanych w części przemysłowej dzielnicy.

Mieszkańcy przypominają, że budowa bajpasu kartuskiego, w tym przystanku Kokoszki, jest tak na prawdę odtworzeniem istniejącej tu przed laty linii kolejowej, która po zamknięciu uległa degradacji. Teraz znowu pojawia się na kolejowej mapie kraju.

Mam również nadzieję, że w niedalekiej przyszłości pojawi się od dawna oczekiwany przez mieszkańców dwóch największych osiedli (Kiełpina Górnego i Karczemek) przystanek Gdańsk Karczemki, zaplanowany przy dojściu do Zbiornika Kiełpinek przez Pomorską Kolej Metropolitalną. Cieszę się bardzo, że jako Stowarzyszenie Miłośników Kolei Kokoszkowskiej w jakimś stopniu przyczyniliśmy się do reaktywacji tej historycznej linii kolejowej, która łączyła Kaszuby z Gdańskiem – dodaje Krzysztof Nowotarski.

Źródło: gdansk.pl
Fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz