Sektorkolejowy » Przetwarzanie danych osobowych a poprawa bezpieczeństwa na kolei

Przetwarzanie danych osobowych a poprawa bezpieczeństwa na kolei

pzez Damian

Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego spotkał się z Mirosławem Wróblewskim, Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Rozmowy w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów dotyczyły m.in. monitoringu w kabinie maszynisty, przetwarzania danych osobowych z takich nagrań czy z monitoringu przejazdów kolejowo-drogowych.

Spotkanie w CEMM dotyczyło pojawiających się wśród podmiotów funkcjonujących na rynku wątpliwości dotyczących zaleceń PKBWK z 2011 r. PKBWK zaleciła już w 2011 r. zainstalowanie kamer cyfrowych lub wideorejestratorów w pojazdach kolejowych (nowych i eksploatowanych) w celu rejestracji obrazu przed pojazdem oraz głosu maszynistów w kabinie. Według Komisji zapis obrazu przed pojazdem oraz głosów maszynistów przyczyni się do usprawnienia ustalania przyczyn i okoliczności zdarzeń oraz sformułowania właściwych środków zapobiegawczych.

Przewoźnicy kolejowi i organizacje społeczne informują Prezesa UTK o tym, że mają wątpliwości, czy zalecenia nie naruszają praw pracowniczych zapisanych w Kodeksie pracy. W pismach do UTK podnoszone są argumenty, że zalecania nie mają odzwierciedlenia w prawie i mogą wykraczać poza uprawnienia pracodawcy. Przewoźnicy realizują zalecenia PKBWK, stosując odpowiednie zapisy w regulaminach pracy lub wewnętrznych instrukcjach.

Przedstawiciele UODO wskazali na konieczność ustawowego unormowania omawianej tematyki. Wprowadzenie rozwiązań ustawowych musi określić cel przetwarzania oraz zasady dostępu do danych. Zmiany przepisów powinny być poprzedzone oceną skutków dla ochrony danych. Niezbędne może okazać się również przeprowadzenie uprzednich konsultacji z organem nadzorczym, którym jest Prezes UODO.

Prezesi UTK i UODO podjęli wspólne zobowiązanie współpracy w zakresie wypracowania zmian w przepisach ustawowych. Będą one miały na celu zapewnienie bezpieczeństwa transportu kolejowego z jednoczesnym poszanowaniem prywatności.

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów” dofinansowany jest z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 

Źródło: UTK

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz