Gotowy jest wyczekiwany przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi. W przypadku łódzkiego tunelu toczą się już prace. Od września trwa palowanie w ramach wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) – w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna. To efekt umowy o wartości 93 mln zł podpisanej przez CPK z firmą Keller Polska.W ubiegłym tygodniu spółka CPK podpisała wart 147 mln zł kontrakt z Budimeksem na budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie ŁDK i Łodzi Fabrycznej). Podczas podpisywania tego kontraktu padła deklaracja, że trzecim etapem inwestycji będzie drążenie tunelu kolejowego CPK.
„Dotrzymujemy słowa. Przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi jest gotowy. W ciągu najbliższych dni to postępowanie zostanie formalnie ogłoszone. Prace związane z budową tunelu CPK w Łodzi konsekwentnie i zgodnie z planem idą do przodu” – mówi Marcin Horała, pełnomocnik ds. CPK.
Tunel CPK w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych (w przeciwieństwie do budowanego obok tunelu PKP PLK, który ma charakter regionalny i aglomeracyjny). W przypadku linii CPK pociągi będą zatrzymywały się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza i Wrocławia.
Między komorami Fabryczna i Retkinia tunel dalekobieżny CPK będzie liczył sobie ponad 4,6 km długości. Ze względu m.in. na gęstą zabudowę na powierzchni i trudne warunki gruntowo-wodne, tunel będzie wykonywany metodą drążenia tarczą TBM. Zmieszczą się w nim dwa tory. Średnica tarczy TBM przewidzianej do wiercenia tunelu to ok. 14 metrów. Linia będzie zelektryfikowana w systemie 3kV prądu przemiennego. Prędkość projektowa w tunelu to 160 km/h, ale na wyjeździe na powierzchnię w rejonie Retkini pociąg będzie mógł rozpędzić się do 200 km/h.
Przygotowania do budowy kolejowego „igreka”
Trasa Łódź – Warszawa będzie pierwszym odcinkiem nowej sieci KDP w Polsce. To priorytetowy fragment tzw. igreka, czyli nowej linii kolejowej między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Na tej trasie pociągi będą rozpędzały się do 250 km/h (prędkość projektowa to 350 km/h).
Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Łodzią a Warszawą skróci się do ok. 45 minut (dziś taka podróż trwa dwa razy dłużej). Założenia są takie, że z Łodzi do lotniska CPK pasażerowie dojadą w ok. pół godziny. Z kolei czas podróży z Wrocławia do Łodzi skróci się do ok. 1 godz. 10 min (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.), a do Warszawy – do ok. 1 godz. 55 min (dziś taki przejazd trwa ponad 4 godz.)
Dla ok. 1.500 km planowanych linii kolejowych CPK już gotowe lub przygotowywane są studia wykonalności. W ramach tej procedury odbywały się m.in. konsultacje społeczne, analiza wielokryterialna wariantów i wskazanie przebiegu preferowanego przez inwestora, czyli spółkę CPK.
Dla 450 km nowych linii trwa już zaawansowane projektowanie. Dotyczy to odcinków: Warszawa – Łódź i Łódź – Wrocław (to elementy „igreka”), a także Katowice –Ostrawa i Łętownia – Rzeszów.
Od początku lat 90. XX wieku w Polsce wyłączonych z ruchu zostało ok. 5.000 km torów, podczas gdy powstało zaledwie 50 km nowych. Dopiero inwestycje CPK pozwolą odwrócić ten trend. Ich realizacja oznacza przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu, które wciąż dotyka miliony Polaków. W sumie spółka CPK wybuduje 2000 km nowych linii.
Źródło: CPK