Sektorkolejowy » Przetarg na projekt odcinka Rail Baltica Kowno–Wilno

Przetarg na projekt odcinka Rail Baltica Kowno–Wilno

pzez Adrian

Z końcem lutego ogłoszony został przetarg na opracowanie projektu i nadzór nad budową odcinka międzynarodowej trasy Rail Baltica pomiędzy Kownem a Wilnem na Litwie. Projekt realizowany będzie w imieniu litewskiego resortu transportu i komunikacji przez spółkę RB Rail AS.

Konkurs, w ramach którego realizowany będzie projekt, składa się z dwóch etapów. W pierwszym odbywa się kwalifikacja podmiotów do udziału w przetargu. W kolejnym zakwalifikowane firmy będą składać wnioski i prowadzone będą negocjacje. Do końca tego roku planowane jest podpisanie umowy na opracowanie projektu i prowadzenie nadzoru projektowego nad budową 64-kilometrowej linii od węzła miejskiego w Kownie do węzła miejskiego w Wilnie.

Wybrana w przetargu firma ma zaprojektować m.in. budowę podtorza kolejowego, nawierzchni torowej oraz obiektów inżynieryjnych na trasie dwutorowej zelektryfikowanej szybkiej kolei o standardowym rozstawie torów (1435 mm). Dodatkowo projekt obejmuje przebudowę około 16 km linii szerokotorowej (1520 mm), trzy mijanki, 10 wiaduktów drogowych, tunel drogowy, 13 wiaduktów kolejowych, osiem przejść dla zwierząt, 15 przepustów oraz pozostałą infrastrukturę i media.

Jednym z głównych celów realizacji projektu Rail Baltica jest integracja stolic krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową. Nowy odcinek Kowno–Wilno otworzy nie tylko pasażerom, ale także przewoźnikom towarowym możliwość wyboru linii kolejowej do przewozu towarów w Europie. Pociągi regionalne zapewnią połączenia z mniejszymi miastami wzdłuż nowej linii kolejowej. Trasa ta będzie obejmować potencjalne punkty połączeń z miastami Lentvaris, Vievis i Kaišiadorys

– mówi Marius Narmontas, szef litewskiego oddziału RB Rail AS.

Nową linią pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 249 km/godz. Pociągi z Kowna i Wilna będą kursować co 30 minut.

Rail Baltica

Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz w dalszej perspektywie – Finlandię. Modernizowana trasa zostanie przystosowana do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.

Długość linii na terenie Polski to 374 km, na Litwie 392 km, na Łotwie 265 km, a w Estonii 213 km. Pociągi mają się na niej poruszać z prędkością do 160 km/godz.

Autor: Agata Sumara
Fot.  Rail Baltica

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz