Budowa trasy tramwajowej na Naramowice na finiszu
W dniu 11 marca 2022 roku odbyły się próbne przejazdy tramwajów MPK Poznań na Naramowice. Testowe przejazdy tramwajów to sprawdzian dla nowego torowiska i sieci trakcyjnej na odcinku pomiędzy ul. Włodarską a ul. Błażeja.
„Tramwaj na Naramowice to jedna z najważniejszych i największych inwestycji w naszym mieście. Nie minęły dwa lata od rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych, a postępy są tak zaawansowane, że możemy przetestować już teraz całą trasę”
– powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Prezydent Poznania podkreślał również, iż komunikacja publiczna to kwestia priorytetowa dla władz Poznania.
„Mimo że obecnie główne wysiłki skierowane są na pomoc Ukrainie i uciekającym przed wojną jej mieszkańcom, to jednak trwające w Poznaniu inwestycje przebiegają zgodnie z harmonogramem. Testy i dobre funkcjonowanie powstającej na Naramowicach trasy są bardzo ważne, ponieważ właśnie do korzystania w codziennych podróżach z tramwajów chcemy zachęcić okolicznych mieszkańców. Po uruchomieniu całej trasy będzie to najszybszy sposób, by dostać się do centrum miasta”
– mówił Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Szczegóły testów torowiska w Poznaniu
Trasa, która będzie kończyła się na przystanku przy ul. Błażeja, będzie obsługiwana przez tramwaje dwukierunkowe z floty poznańskiego MPK. Podczas próbnych przejazdów tramwaje jechały torowiskiem biegnącym od ul. ul. Włodarskiej oraz sprawdzały drugi tor odcinka, który znajduje się pomiędzy ul. Włodarską a ul. Lechicką (obecnie na tym odcinku przewozy pasażerów odbywają się jednotorowo). Należy dodać, że testowe przejazdy odbyły się również wiaduktem nad ul. Lechicką (wiadukt przechodził już próby obciążeniowe w styczniu br.).
„Dzięki wysiłkowi wielu osób tramwaje pojadą do ul. Błażeja przed zakończeniem wszystkich robót drogowych, bo zależy nam na jak najszybszym oddaniu trasy mieszkańcom. Po testach technicznych prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe wokół torowiska, a kolejny krok to procedura odbiorowa ukończonego odcinka. Wkrótce będzie można również przystąpić do formalności związanych z pozwoleniem na użytkowanie. Uruchomienie regularnych kursów z pasażerami na całej trasie nastąpi najpóźniej do końca maja, a do jesieni prowadzone będą jeszcze prace wykończeniowe w zakresie układu drogowego”
– mówiła Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Termin, w którym zostaną wdrożone nowe połączenia tramwajowe, będzie ustalany z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym oraz Zarządem Transportu Miejskiego.
Liczne inwestycje w Poznaniu
Na terenie Poznania można dostrzec sporo efektów działań na rzecz usprawnienia komunikacji miejskiej. Od ubiegłego roku pasażerowie mogą korzystać z fragmentu trasy pomiędzy pętlą Wilczak a ul. Lechicką. Ponadto niedaleko przystanku tymczasowego Lechicka/Naramowicka trwa budowa dwupoziomowego węzła, przez który tramwaje pojadą nad ul. Lechicką. W dalszym kierunku trasa prowadzi zachodnią stroną al. Praw Kobiet, czyli nowej drogi, która powstała w ramach realizowanej inwestycji. Warto dodać, że wzdłuż trasy zbudowano cztery przystanki tramwajowe w okolicy:
- ul. Sarmackiej
- ul. Łużyckiej
- ul. Hilczer-Kurnatowskiej
- ul. Błażeja
Zadbano również o elementy zieleni, gdyż na dużej części torowiska znajdzie się rozchodnik.
Nowoczesne rozwiązania techniczne w trosce o bezpieczeństwo
W ramach inwestycji przewidziano także system awaryjnego sterowania zwrotnicami, który w przypadku awarii systemu sterowanego z kabiny prowadzącego, umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika. Ponadto wykorzystany zostanie także system monitoringu odbieraków i tester zwarcia osiowego.
W ramach przedsięwzięcia realizowane są również prace przy budowie/przebudowie:
- dróg
- tras rowerowych
- chodników
Al. Praw Kobiet oraz ulice przyległe mają osiągnąć docelowy wygląd jesienią 2022 roku. W otoczeniu trasy tramwajowej, chodników oraz dróg rowerowych pojawić się ma także sporo zieleni i małej architektury. Będą to m.in. ławki oraz kosze na śmieci.
Koszt budowy
Szacowana wartość całkowitych nakładów brutto przewidzianych w budżetach ZDM i ZTM wynosi ca. 430 mln zł z czego ponad 1/3 pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej. 46,2 mln zł to przeznaczona na przebudowę węzła część większej dotacji unijnej (przyznanej w wysokości ok. 122 mln zł na inwestycje w ciągu drogi krajowej nr 92, to jest na przebudowę ul. Bałtyckiej, północnej nitki mostu Lecha oraz skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej), natomiast 109 mln zł to dotacja na budowę trasy tramwajowej, która została przyznana w grudniu 2017.
Inwestycję prowadzi konsorcjum, w którego skład wchodzą firma Gülermak z Ankary oraz Mosty Łódź S.A. i Gülermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Autor: Damian Malesza
Fot. ZTM Poznań