Sektorkolejowy » Postępy prac przy budowie hali serwisowej Kolei Dolnośląskich

Postępy prac przy budowie hali serwisowej Kolei Dolnośląskich

pzez Damian

Budowa zaplecza technicznego KD wkroczyła w kolejny etap. Nowy obiekt powstaje w Legnicy przy ul. Pątnowskiej. Koszt przedsięwzięcia to ok. 65 mln zł.

W ramach inwestycji Kolei Dolnośląskich w Legnicy powstaje nowa, trzytorowa hala serwisowa. Wykonano już fundamenty oraz konstrukcję budynku serwisowego. Powstały także ściany oporowe przy skarpach i kanały serwisowe. Ponadto zrealizowano już większość robót ziemnych. Nowy obiekt będzie służył do zaawansowanych przeglądów i napraw pociągów.

„Koleje Dolnośląskie od 14 lat budowane są od podstaw i jest to pierwszy regionalny przewoźnik w kraju, powołany do życia w taki sposób” – podkreśla Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

„Od początku zlecaliśmy serwisowanie naszych pojazdów i w przypadku bardziej zaawansowanych przeglądów robimy to nadal. Teraz dzięki budowie nowej hali serwisowej będziemy jednak w stanie przeprowadzać zaawansowane przeglądy na poziomie P4 we własnym zakresie. Ta inwestycja odciąży Spółkę zarówno w kwestii bieżących wydatków, związanych z serwisowaniem pojazdów na zewnątrz, jak i zapewni dodatkowe miejsca pracy” – dodaje.

W czwartek 17 listopada br. budynek osiągnął swój najwyższy punkt, na którym zawisła wiecha.

„Uroczyste zawieszenie wiechy to znak, że ważny etap budowy został zakończony. Serdecznie dziękuję inwestorowi, Spółce Koleje Dolnośląskie, za obdarzenie nas zaufaniem i za bardzo dobrą współpracę przy realizacji tej inwencji. Już na tym etapie widoczna jest jej skala – obiekt pomieści aż pięć torów najazdowych. Przed nami druga część projektu, do której przystępujemy z pełną determinacją. Jestem przekonany, że dzięki naszemu doświadczeniu i dobrze wykonywanej pracy, obiekt będzie spełniał oczekiwania wszystkich użytkowników” – informuje Jarosław Szczupak, prezes Alstal Grupa Budowlana.

Generalnym wykonawcą inwestycji Kolei Dolnośląskich jest firma Alstal Grupa Budowlana. Koszt przedsięwzięcia to ok. 65 mln zł. Budowa hali serwisowej KD jest realizowana przy wsparciu UE (w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, wartość dotacji przewyższa 50 mln zł)  oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Planowany termin zakończenia prac budowlanych to połowa 2023 r.

„Konsekwentnie działamy na rzecz odbudowy kolei na Dolnym Śląsku, zwiększając liczbę destynacji, do których docierają pociągi KD, i pokonując coraz więcej kilometrów” – podkreśla Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny za infrastrukturę.

„Po latach kolej wraca do Chocianowa, a Koleje Dolnośląskie na Nadodrzankę, dlatego też rozwój spółki i budowa nowej hali serwisowej jest kluczowa dla dalszej możliwości rozwoju połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku” – dodaje.

Jak będzie wyglądała hala serwisowa Kolei Dolnośląskich?

Nowoczesny obiekt, który powstaje w Legnicy przy ul. Pątnowskiej, jest dobudowywany do istniejącej już i użytkowanej hali serwisowej KD. Nowe zaplecze techniczne będzie podzielone na 3 hale, w których znajdzie się 5 torów przejazdowych o długości 110 m. Nowa hala ma niemal 14 m wysokości, a jej całkowita powierzchnia wyniesie ok. 6600 m2. Wewnątrz znajdzie się m.in. tokarka podtorowa z jednym torem przejazdowym, myjnia oraz zlokalizowane na pierwszej kondygnacji zaplecze serwisowo-biurowe, w którym umiejscowione zostaną pomieszczenia administracyjne, węzły sanitarne, szatnie oraz serwerownia.

Na terenie przedsięwzięcia powstanie również podziemny zbiornik na paliwo wraz z dystrybutorem, wiata magazynowa o łącznej powierzchni 140 m2, niezbędna infrastruktura techniczna oraz 28 miejsc parkingowych. Ponadto na dachu budynku zostaną zainstalowane panele fotowoltaiczne.

O Kolejach Dolnośląskich pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. KD

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz