Podczas odbywających się w Berlinie Międzynarodowych Targów Kolejowych Innotrans PKN Orlen S.A. i Pesa Bydgoszcz S.A. podpisały porozumienie, na mocy którego firmy będą w ramach konsorcjum przygotowywać dla przewoźników kolejowych ofertę obejmującą dostawy taboru wraz dostawami wodoru i rozwiązaniami umożliwiającymi tankowanie pojazdów – informuje bydgoska spółka.
„W ramach umowy PKN Orlen zapewni paliwo wodorowe oraz infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez Pesa lokomotyw manewrowych oraz pociągów pasażerskich. Współpraca obydwu firm pozwala na stworzenie zeroemisyjnej, komercyjnej oferty dla organizatorów transportu publicznego oraz operatorów centrów logistycznych, terminali przeładunkowych i portów” – podaje w komunikacie spółka paliwowa.
W celach strategicznych Orlenu zapisane są inwestycje w odnawialne źródła energii, w tym wodór. Wg deklaracji prezesa, Daniela Obajtka, do 2030 r. spółka przeznaczy około 7,5 mld zł na inwestycje, w efekcie których blisko połowa produkowanego wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna. Jednym z ważnych kroków w komercjalizacji tej technologii jest współpraca z bydgoskim producentem taboru kolejowego.
Jakie są warunki porozumienia? Spółki mają współpracować przy udziale w postępowaniach organizowanych przez operatorów publicznego transportu kolejowego.
„Pesa będzie odpowiedzialna za dostawy zeroemisyjnych pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, natomiast PKN Orlen za dystrybucję, magazynowanie, dostawy paliwa wodorowego oraz infrastrukturę tankowania dla tych pociągów” – informuje koncern z Płocka.
Na berlińskich targach Pesa i PKN Orlen zaprezentowały wodorową lokomotywę manewrową wraz z mobilną stacją tankowania.
Autor: Agata Sumara
Fot. Damian Hryniuk