Sektorkolejowy » Ponad 5,5 mld zł za przebudowę linii na Śląsku – otwarto oferty

Ponad 5,5 mld zł za przebudowę linii na Śląsku – otwarto oferty

pzez Adrian

Na realizację robót budowlanych, wykonanie projektu wykonawczego oraz budowę i zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych, systemu dynamicznej informacji podróżnych na odcinku Katowice Szopienice Płd.–Katowice–Katowice Piotrowice na terenie Śląska spółka PKP PLK przeznaczyła niewiele ponad 4 mld zł brutto. Prace mają być wykonane na podstawowych ciągach pasażerskich na liniach E30 i E65. Potencjalni wykonawcy oszacowali ich realizację znacznie powyżej tej kwoty.

W odpowiedzi na ogłoszone w lutym postępowanie przetargowe do zamawiającego wpłynęło pięć ofert. Najkorzystniej cenowo prace wyceniła firma Budimex S.A., szacując je na ponad 5,576 mld zł brutto. Najwyższą cenę za ten sam zakres robót zaproponowało konsorcjum Porr S.A. i Trakcja System sp. z o.o. – ponad 6,636 mld brutto.

Wykonawca, któremu zostaną powierzone prace, będzie odpowiedzialny m.in. za przebudowę układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku pomiędzy stacją Katowice Szopienice Płd. a Katowice Ligota łącznie z wyjazdem w stronę stacji Chorzów Batory. W projekcie przewidziano także modernizację stacji i przystanków (Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota) oraz budowę nowych (Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec). Przystanek Katowice Brynów ma być przesunięty w kierunku autostrady A4. Ponadto modernizacji ma być poddane 14 peronów, a siedem zostanie zbudowanych na nowych przystankach.

W sumie przebudowa układu torowego dotyczy ponad 85 km pojedynczego toru, a na długości 133 km ma być zmodernizowana sieć trakcyjna. Na całej tracie do modernizacji wytypowano również 140 obiektów inżynieryjnych. W planach jest także likwidacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych.

Kiedy rozpoczną się prace? Na razie nie wiadomo, co ze środkami na tę inwestycję. Spółka PKP PLK złożyła na początku tego roku wniosek o dofinansowanie projektu z instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF, Connecting Europe Facility) na lata 2014–20, jednak środki te jeszcze nie zostały zagwarantowane. Ponadto zamawiający wycenił prace znacznie poniżej szacunków wykonawców. Natomiast, kiedy ogłaszano przetarg, kolejarze informowali, że chcą wybrać wykonawcę jesienią br., by na początku 2023 r. możliwe było rozpoczęcie robót budowlanych, które mają potrwać 48 miesięcy.

Autor: Agata Sumara
Fot. Jan Bury (zdjęcie poglądowe)

Może Ci się spodobać

1 komentarzy

Jarek 24 czerwca 2022 - 21:42

Szkoda że zapomina się o linii lk 140 i lk 158 bo to równeiż bardzo ważne linia dla Śląska i nie tylko.

Odpowiedz

Zostaw komentarz