W minioną sobotę, 23 kwietnia, w Krakowie zostało podpisane memorandum w sprawie współpracy polsko-ukraińskiej, polegającej na utworzeniu firmy logistycznej, której celem będzie zwiększenie wolumenu towarów przewożonych koleją z Ukrainy przez Polskę na europejskie i światowe rynki. Sygnatariuszami memorandum są premierzy obu krajów – Mateusz Morawiecki i Denis Szmygal.
„Powstanie spółki joint venture jest odpowiedzią kolei na wyzwania, jakie niesie rosyjska agresja wobec obu krajów. W szczególności konieczna jest rozbudowa kolei dla towarów, których nie można dostarczyć przez porty zablokowane przez Rosjan oraz z powodu zablokowania części sieci kolejowej Ukrainy, która dziś nie ma już połączeń z Rosją i Białorusią” – pisze ukraińska spółka kolejowa Ukrzaliznycia (UZ).
Ukraina i Polska uzgodniły współpracę w celu zwiększenia ruchu towarowego przez zachodnią granicę Ukrainy. Wspólnie mają być rozwiązane problemy techniczne i organizacyjne (w zakresie przepisów celnych, szerokości torów, wolnych taborów) związane ze zwiększeniem transportu towarów.
„Przygotowywanie koncepcji wspólnego przedsięwzięcia z naszymi polskimi kolegami rozpoczęliśmy tydzień po rozpoczęciu wojny. Połączenie doświadczenia i wiedzy menedżerów UZ i polskich kolegów pozwoli nam sformułować unikalne propozycje logistyczne dla rynku europejskiego i światowego, który odmawia dostaw rosyjskich i rosyjskiej logistyki” – powiedział Ołeksandr Kamyszyn, prezes UZ.
Wspólne zarządzanie kolejami ukraińskimi i polskimi pozwoli na stworzenie prostych i wygodnych rozwiązań logistycznych – od dostawcy na Ukrainie po odbiorcę w dowolnym miejscu na świecie.
„Ten projekt pokazuje nasze podejście do współpracy z europejskimi partnerami. Jesteśmy gotowi wspólnie inwestować i zarabiać, budując silne więzi z Europą i światem. Ukraina jest gotowa do współpracy na rzecz rozszerzenia dobrobytu i wzmocnienia bezpieczeństwa ekonomicznego Ukraińców i obywateli krajów UE” – mówił Ołeksandr Kamyszyn.
Prace nad powołaniem spółki mają się rozpocząć natychmiast, aby jak najszybciej otworzyć potencjał współpracy gospodarczej, modernizacji infrastruktury kolejowej, zwiększenia ruchu zarówno przygranicznego i unijnego.
Autor: Agata Sumara
Fot: Krystian Maj/KPRM