Sektorkolejowy » Polski zakład Alstom weźmie udział w produkcji lokomotyw Traxx dla kolei belgijskich

Polski zakład Alstom weźmie udział w produkcji lokomotyw Traxx dla kolei belgijskich

pzez Adrian

Alstom zawarł umowę ramową z belgijskimi kolejami (Société Nationale des Chemins de Fer Belges, SNCB) na dostawę 50 elektrycznych lokomotyw pasażerskich Traxx trzeciej generacji. Pierwsze zamówienie o wartości około 120 mln euro obejmuje projekt, produkcję i homologację 24 lokomotyw. Dostawy mają rozpocząć się w 2026 r. W realizacji zamówienia dla klienta z Belgii weźmie udział polski zakład koncernu.

Nowe lokomotywy będą wykorzystywane do podróży krajowych i międzynarodowych po zelektryfikowanych sieciach Belgii, Holandii, Luksemburga i Niemiec. Pojazdy Traxx są przeznaczone do użytku na liniach z różnymi systemami elektryfikacjami.

Jak zapewnia producent, rozwój nowej generacji lokomotyw opiera się na sprawdzonej platformie Traxx. W ciągu ostatnich 20 lat na całym świecie sprzedano ponad 2400 szt. lokomotyw, w których je wykorzystano. Zostały zatwierdzone do użytkowania w 20 krajach. Łączny roczny dystans, jaki pokonują, to ponad 300 mln km. W krajach Beneluksu w eksploatacji znajduje się blisko 280 jednostek Traxx. Lokomotywa trzeciej generacji zapewnia zwiększoną wydajność operacyjną: porusza się z prędkością do 200 km/godz., spełnia najnowsze wymagania w zakresie standardów bezpieczeństwa TSI. Charakteryzuje się także wyższą wydajnością energetyczną. W celu zmniejszenia obciążeń związanych z utrzymaniem i konserwacją pojazdów, okres pomiędzy kolejnymi działaniami serwisowymi wydłużono o 33%.

Nowa lokomotywa Traxx została zaprojektowana w zakładzie Alstom w Mannheim i jest produkowana w zakładzie w Kassel (Niemcy). Wózki powstają również w Niemczech, w zakładzie Siegen, natomiast konstrukcje nadwozia produkowane są we Wrocławiu. Za systemy sygnalizacji dla czterech krajów, w których będą jeździć nowe lokomotywy, oraz za system ETCS poziomu drugiego odpowiadać ma belgijski zakład w Charleroi.  

Alstom z centralą we Francji działa w 70 krajach, zatrudniając ponad 70 tys. pracowników. W 11 polskich oddziałach pracuje ponad 4 tys. osób. Na ten rok przewidziano zrekrutowanie około 7,5 tys. pracowników, z których ponad 300 do polskich oddziałów koncernu. Rekrutacja jest w toku. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.

Autor: Agata Sumara
Fot. AmberEXPO

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz