W połowie października rozpoczęły się prace modernizacjne na węgierskim odcinku około 370-kilometrowej linii kolejowej Budapeszt–Belgrad. Symbolicznie rozpoczęto je od położenia kamienia węgielnego i usunięcie starego toru na stacji Kiskunhalas.
Modernizacja linii po stronie węgierskiej
Roboty po stronie węgierskiej obejmują modernizację 166-kilometrowego, przeważnie jednotorowego odcinka ze stacji Soroksár na obrzeżach Budapesztu do stacji Kelebia na granicy węgiersko-serbskiej. W planach jest także dobudowanie drugiego toru na brakujących fragmentach trasy oraz instalacja systemu ETCS poziomu 2. Inwestycja ma być zrealizowana do 2025 r.
Projekt obejmuje również dobudowanie pięciu nowych stacji oraz przebudowę ośmiu stacji, tak by przy peronach mogły być obsługiwane pociągi o długości 740 m.
Prace realizowane przez chińskie firmy zostaną sfinansowane z pożyczek z chińskich banków.
Modernizacja linii po stronie serbskiej
Modernizacja części międzynarodowego szlaku po stronie Serbii rozpoczęła się w roku 2017 r. W tym przypadku też prowadzą ją i finansują Chińczycy. Planowo roboty powinny zakończyć się w 2022 r.
Docelowa prędkość pociągów na zmodernizowanej linii zostanie zwiększona do 200 km/godz. Efektem podjętych działań ma być skrócenie podróży pomiędzy stolicami Węgier i Serbii z obecnych ośmiu do zakładanych trzech godzin.
Autor: Agata Sumara