Sektorkolejowy » Podlaskie: Dworzec kolejowy w Raciborach oddany do użytku

Podlaskie: Dworzec kolejowy w Raciborach oddany do użytku

pzez Damian

Nowoczesny, proekologiczny i dostosowany do potrzeb podróżnych obiekt został oficjalnie otwarty w poniedziałek 17 października br. Inwestycja PKP S.A. była realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Niewielki budynek dworca kolejowego w miejscowości Racibory (gmina Sokoły) cechuje się współczesną i minimalistyczną formą architektoniczną. Szczególną uwagę zwraca ośmiometrowa wieża zegarowa. Obiekt powstał w formule typowego Innowacyjnego Dworca Systemowego (tzw. wariant IDS-A).

Pod wiatą znajduje się osłonięta z trzech stron poczekalnia. Wewnątrz zamontowano promienniki ciepła, które jesienią i zimą będą ogrzewać to miejsce. Pod wiatą umiejscowiono także stojaki rowerowe i stację naprawy jednośladów. Wewnątrz budynku znajduje się toaleta, która jest przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Otwarcie dworca Racibory to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnej małej miejscowości zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynek stanie się wizytówką Raciborów oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Warszawy i Białegostoku. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców” – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Obiekt w Raciborach został w pełni dostosowany do potrzeb osób, których poruszanie się jest ograniczone. Na jego terenie pojawiły się liczne udogodnienia m.in. tablice dotykowe z planem obiektu, ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w alfabecie Braille’a. Ponadto budynek został wyposażony w system BMS (Building Management System), który jest odpowiedzialny za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody, a na dachu zamontowano panele fotowoltaiczne. Bezpieczeństwo na dworcu kolejowym w Raciborach zapewniają systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

„W Polsce sukcesywnie przybywa komfortowych, przyjaznych podróżnym i ekologicznych dworców. Nowy dworzec w Raciborach to kolejny dowód na to, że dbamy o komfort podróżnych nie tylko w dużych miastach, ale również mniejszych miejscowościach. Jestem przekonany, że właśnie takie inwestycje jak budowa nowego dworca kolejowego w Raciborach spowodują, że mieszkańcy jeszcze chętniej będą wybierać kolej w swoich codziennych podróżach. Dzięki takim inwestycjom Polacy widzą, że duże inwestycje rządowe są prowadzone także w ich małych ojczyznach” – podkreślał Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

W ramach inwestycji PKP S.A. uporządkowano i zagospodarowano także teren wokół budynku dworca. Ponadto ułożono nowe chodniki i uporządkowano zieleń. Obok dworca powstał niewielki parking, który może pomieścić 5 pojazdów.

Wykonawstwo i koszt inwestycji w Raciborach

Dworzec kolejowy w Raciborach został zbudowany w ramach autorskiego projektu PKP S.A., który zakłada zaprojektowanie i budowę niewielkich oraz nowoczesnych dworców kolejowych dostosowanych do lokalnych potrzeb. Projekt i roboty budowlane zostały zrealizowane przez przedsiębiorstwo SKB S.A. z Warszawy. Całkowity koszt inwestycji to 3,7 mln zł brutto.

O inwestycjach PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Przypominamy, że do końca października można oddawać głosy w konkursie „Dworzec Roku 2022”, o którym pisaliśmy TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP S.A.

Może Ci się spodobać

1 komentarzy

Podlasianin 18 października 2022 - 10:48

No tak, tylko nikt nie zdaje sobie ze sprawy, że zaden pociag tam nie kursuje… Hahaha rzad propagandy i sukcesu

Odpowiedz

Zostaw komentarz