Od czwartku 22 grudnia br. pociągi znów dojadą do stolicy polskich Tatr, podobnie jak w okresie letnim będą zatrzymywały się na stacji tymczasowej – na zakopiańskiej Spyrkówce. Na trasie Kraków – Zakopane zaplanowano w sumie 7 par pociągów. Będą kursowały do końca ferii zimowych 2023, następnie na kolejowej zakopiance kontynuowane będą prace remontowe.
Wkrótce podróżni z różnych stron Polski będą mogli dotrzeć bezpośrednio koleją do Zakopanego m.in. z Warszawy, Trójmiasta i Krakowa
Remont kolejowej zakopianki
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wciąż realizują prace modernizacyjne na kolejowej zakopiance w ramach zadania pn. „Prace na liniach nr 97, 98, 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Generalnym wykonawcą inwestycji o wartości to ponad 1,1 mld zł netto jest firma ZUE S.A. Ze względu na prowadzone prace pozasezonowy ruch kolejowy na tej jednotorowej linii kolejowej jest wstrzymywany.
Jak informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK, prace na kolejowej zakopiance postępują zgodnie z harmonogramem. Zgodnie z planem wszystkie prace modernizacyjne mają zakończyć się do końca 2023 r. Aktualnie z Suchej Beskidzkiej do Zakopanego kursuje autobusowa komunikacja zastępcza.
Szybsze i bezpieczniejsze podróże koleją
Do tej pory w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przebudowano już ponad 20 obiektów m.in. stację w Osielcu, Chabówce oraz przystanki osobowe w Skawie i Szaflarach. Pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką zbudowano nowe przystanki: Rzozów Centrum i Wola Radziszowska Lipki. Na odcinku Szaflary – Biały Dunajec powstało nowe torowisko. Trwają również prace na stacji końcowej w Zakopanem.
Zakres prac inwestycji PKP PLK obejmuje: przebudowę torów, sieci trakcyjnej oraz obiektów inżynieryjnych. Nowe urządzenia odpowiedzialne za sterowanie ruchem kolejowym i zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe zwiększają sprawność ruchu kolejowego oraz bezpieczeństwo podróżnych. Sygnalizatory i zabezpieczenia dodatkowo ostrzegają kierowców i pieszych. Na trasie Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane zmodernizowano już ok. 125 przejazdów.
Rezultatem prac w ramach inwestycji PKP PLK mają być wygodniejsze podróże oraz dostępniejsze dla wszystkich podróżnych stacje i przystanki. Ponadto skróceniu ma ulec czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego do ok. 2 godz.
Remont stacji w miejscowości Lasek na Linii Kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane w wykonaniu FACRAIL
O ubiegłorocznym, zimowym powrocie pociągów do Zakopanego pisaliśmy TUTAJ.
O pracach modernizacyjnych na kolejowej zakopiance pisaliśmy m.in. TUTAJ i TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot. Materiały własne