Sektorkolejowy » Pociągi pojadą po Centralnej Magistrali Kolejowej z prędkością powyżej 200 km/h

Pociągi pojadą po Centralnej Magistrali Kolejowej z prędkością powyżej 200 km/h

pzez Adrian

Kolejna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o podpisaniu umowy, w ramach której Centralna Magistrala Kolejowa zostanie przygotowana do szybszych i bezpieczniejszych podróży pociągiem. Dzięki inwestycji PKP PLK pociągi mają jeździć tamtędy z prędkością większą niż 200 km/h. W ramach przedsięwzięcia na odcinku o długości 43 kilometrów pomiędzy Psarami a Zawierciem zostaną wymienione tory kolejowe. Zakres prac obejmuje także m.in.

  • regulację sieci trakcyjnej
  • uzupełnienie podsypki tłuczniowej
  • podbicie torów
  • wymianę elementów mocowania szyn

Wykonawstwo i finansowanie inwestycji

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pt. „Wykonanie robót torowych celem podniesienia prędkości na linii kolejowej nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie” jest częścią większego projektu pt.  „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Wykonaniem zadania zajmie się spółka z Grupy Kapitałowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. Koszt przedsięwzięcia to niemal 270 mln zł netto. Będzie ono finansowane ze środków krajowych.

Zgodnie z planem roboty mają rozpocząć się w II kwartale br. Planowe zakończenie prac ma nastąpić w 2023 roku. Jak informują PKP PLK, ruch pociągów na Centralnej Magistrali Kolejowej zostanie utrzymany.

Modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej

Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na Centralnej Magistrali Kolejowej mają na celu skrócenie czasu podróży oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. W ramach projektu spółka:

  • zmodernizowała 73 obiekty na Centralnej Magistrali Kolejowej – mosty, przepusty, wiadukty i przejścia pod torami
  • zastąpiła 5 przejazdów drogowo-kolejowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi

Warto dodać, że od roku 2021 kierowcy wykorzystują wiadukty przebiegające nad torami Centralnej Magistrali Kolejowej w Zachorzowie Kolonii oraz Radwanie w woj. łódzkim. Ponadto zmodernizowano stacje m.in. w:

  • Olszamowicach
  • Włoszczowie Północ
  • Idzikowicach
  • Opocznie Płd.

Wymieniona została także sieć trakcyjna na szlaku Opoczno Południe – Olszamowice, Idzikowice – Opoczno Południe.

Trwa modernizacja 21 obiektów na szlaku Opoczno Płd. – Pilichowice. Są to:

  • 4 wiadukty
  • 2 mosty
  • 15 przepustów

Ponadto odbywa się również proces wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS/ETCS poziom 2 wraz z budową systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku między Korytowem a Zawierciem.

Po zakończeniu zaplanowanych prac i uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, systemu ERTMS/ETCS poziom 2 i przeprowadzeniu procesu certyfikacji wraz z uzyskaniem zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi mają jeździć tamtędy z prędkością sięgającą 250 km/h.

Centralna Magistrala Kolejowa pozwala na podróżowanie pociągami między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem oraz ma duże znaczenie w ruchu regionalnym mieszkańców następujących województw:

  • świętokrzyskiego
  • łódzkiego
  • mazowieckiego

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz