Sektorkolejowy » Pociągi jeżdżą „krakowskim” mostem między Częstochową a Opolem

Pociągi jeżdżą „krakowskim” mostem między Częstochową a Opolem

pzez Adrian

Dzięki wymianie mostów na szlaku Częstochowa Gnaszyn – Częstochowa Stradom na linii Częstochowa – Opole sprawniejsze i bezpieczniejsze są podróże i przewóz towarów. Zakończyły się prace przy montażu przęseł uzyskanych z mostu kolejowego w Krakowie. Od 27 października pociągi kursują dwoma torami. Wartość zadania realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to ponad 10 mln zł ze środków budżetowych.

Pociągi jeżdżą już sprawniej po dwóch torach na nowym moście na szlaku Częstochowa Gnaszyn – Częstochowa Stradom. Zwiększyło się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Prace poza efektem technicznym poprawiły estetykę obiektu. Linią kursują pociągi pasażerskie m.in. do Warszawy, Opola i Wrocławia oraz składy towarowe.

Po przygotowaniu nowych przyczółków, w kwietniu zostało zamontowane przęsło na jednym torze. Stalowa konstrukcja przyjechała z Krakowa, po demontażu mostu kolejowego nad Wisłą. Po zakończeniu prac torowych i sieciowych, w lipcu pociągi pojechały po wymienionej konstrukcji i nowym torze, a prace przeniosły się na sąsiednie przęsło i tor. W październiku zakończono prace i wykonano próbne obciążenie. Od 27 października składy kursują dwutorowo z rozkładową prędkością 120 km/h.

Od grudnia 2021 r. pociągi jeżdżą też po przebudowanym moście w Częstochowie Gnaszyn. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniły konstrukcję – wykorzystano przęsło z krakowskiego mostu. Na obiekcie zamontowano nowe tory.

Wartość prac na obu mostach to ok.10,3 mln zł ze środków budżetowych.

12 przęseł z mostu w Krakowie ułatwia przewozy w kraju

Obiekty z kolejowych magistrali, po szczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach, są wykorzystywane na innych liniach. Po sprawdzeniu przez specjalistów, nie tylko podkłady i szyny, ale duże konstrukcje mostów nadal służą kolei i są istotnym ogniwem sieci kolejowej. To racjonalne gospodarowanie dobrymi jeszcze materiałami i optymalne korzystanie ze środków programu utrzymaniowego.

Z mostu nad Wisłą w Krakowie, który został zastąpiony nową przeprawą, ponownie wykorzystano 12 przęseł. Po renowacji przeznaczono je na wiadukty i mosty, m.in. w Wojkowicach w woj. śląskim oraz nad rzeką Wyderką w Janinowie na linii Herby Nowe – Kępno.

W Zagórzu na Podkarpaciu krakowskie elementy zastąpiły wysłużony most kolejowy nad Sanem. Są wykorzystane także na wiaduktach kolejowych w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz