Kolej Północ-Południe (Ferrovia Norte-Sul) rozciąga się na długości 2 257 km od portu Idaki na północy do portu Santos w pobliżu São Paulo na południu.
Wraz z inauguracją terminalu Rumo w Rio Verde, Brazylia w końcu ukończyła budowę Kolei Północ-Południe. Po rozpoczęciu budowy w 1986 r., ukończenie linii o długości ponad 2200 km zajęło 37 lat. W ceremonii inauguracyjnej, która odbyła się 16 czerwca 2023 r., wzięli udział prezydent Brazylii Luiz Inácio Lula da Silva i minister transportu Renan Filho.
Kolej obsługuje przede wszystkim eksport produktów rolnych, głównie soi, kukurydzy i bawełny. W ogólnym koszyku towarowym produkty rolne stanowią około 21% wszystkich przewożonych ładunków, z czego połowa przypada na ten konkretny korytarz. Trzy brazylijskie stany: Goiás, Mato Grosso oraz Minas Gerais – produkujące wiele dóbr tego typu wykorzystają nową linię kolejową do transportu tych produktów do portów morskich.
W 2019 r. operator logistyczny Rumo rozpoczął eksploatację 1 537 km torów na odcinku południowym po wygraniu 30-letniej koncesji między Estrela d’Oeste a Porto Nacional. W ciągu ostatnich 4 lat firma wybudowała trzy nowe terminale w São Simão, Rio Verde i Iturama. Północny odcinek, od Porto Nacional do Acelandia, jest obsługiwany przez VLI Logistica. Vale obsługuje linię łączącą Açailândia z portem Itági.
Autor: Lubomir Cech
Źródło: railmarket.com