Sektorkolejowy » PKP SA: Jeszcze bezpieczniej na dworcach

PKP SA: Jeszcze bezpieczniej na dworcach

pzez Damian

Przeszło 1000 przypadków udzielenia pomocy przedmedycznej, 28 tysięcy asyst osobom z niepełnosprawnościami oraz około 170 tysięcy interwencji ochrony na dworcach w całej Polsce. Wszystko to by zapewnić bezpieczeństwo i komfort podróżnych na dworcach PKP.

Obecnie ponad 260 dworców należących do PKP S.A. jest objętych różnymi formami ochrony fizycznej. Dzięki działaniom pracowników ochrony, pomimo skokowego wzrostu liczby pasażerów korzystających z usług kolei z 245,1 mln w 2021 roku do 342,2 mln w 2022 roku, udało się zapewnić komfort i bezpieczeństwo podróżnym. Ma na to również wpływ wprowadzanie zabezpieczeń technicznych wspierających pracę ochrony na dworcach kolejowych. Ich liczba rośnie wraz z udostępnianiem dla podróżnych kolejnych dworców kolejowych przebudowywanych i budowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych.

170 tysięcy interwencji

Prace ochrony na dworcach najprościej można wyrazić w liczbach. W 2022 roku ochrona interweniowała prawie 170 tysięcy razy w stosunku do osób, które nie przestrzegają regulaminu dworca czy ogólnie obowiązujących przepisów porządkowych. To o przeszło 5 tysięcy mniej niż w roku 2021 roku, co pokazuje, że na dworcach jest coraz bezpieczniej, zwłaszcza, że liczba podróżnych rok do roku wzrosła aż o 39 proc.! Zmniejszyła się również liczba ujawnionych przestępstw na dworcach – to raptem 82 przypadki w skali roku (według danych Centrum Bezpieczeństwa Dworców Kolejowych PKP S.A.). O 200 sztuk w stosunku rok do roku zwiększyła się natomiast liczba wykrytych bagaży pozostawionych bez opieki, co wynikało z przetaczającej się przez dworce fali uchodźców po wybuchu wojny w Ukrainie. W ciągu ostatniego roku ochronie dworców udało się zapobiec zdarzeniom, które mogły zakończyć się tragicznie. W listopadzie na dworcu w Legnicy pracownik ochrony zapobiegł próbie gwałtu na podróżnej. Wielokrotnie przekazywano służbom osoby, które miały myśli samobójcze. Ochroniarze zatrzymywali i przekazywali policji również osoby poszukiwane. Tak sytuacja miała miejsce np. na dworcu w Katowicach w sierpniu czy na dworcu Radomsku w grudniu ubiegłego roku. Podróżni doceniają wzrost poziomu bezpieczeństwa na dworcach kolejowych, czego dowodem są badania przeprowadzone przez PKP S.A. w 2021 roku. Obszar ten jest bardzo pozytywnie oceniany przez pasażerów i jest dla nich bardzo istotny. Aż 63 proc. podróżnych jest bardzo zadowolona z poziomu bezpieczeństwa, a tylko 7 proc. uważa, że obszar ten wymaga zdecydowanej poprawy.

Pomagają na dworcach

Działania ochrony nie skupiają się tylko na zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego podróżnym. Bardzo często jej pracownicy udzielają na dworcach pomocy przedmedycznej i – gdy jest to niezbędne  –  organizują akcję ratunkową. W 2022 roku doszło do dokładnie 1049 takich zdarzeń. Każdy z ochroniarzy jest wyposażony w podstawowy pakiet medyczny. Coraz częściej przy ratowaniu życia podróżnych, jeśli jest to wskazane, wykorzystywane są defibrylatory. Ich liczba na dworcach rośnie. Już dziś są one dostępne w 44 lokalizacjach. W ubiegłym roku, dzięki działaniom ochrony  przeprowadzono skuteczne restytucje przy użyciu AED m.in. na dworcu Warszawa Centralna (maj 2022 r.) czy Warszawa Zachodnia (czerwiec 2022 r.).

Do zadań ochrony należy również asysta osobom z niepełnosprawnościami, czyli pomoc w  przemieszczaniu się w obrębie dworca czy stacji. W ubiegłym roku w ten sposób pracownicy ochrony pomogli podróżnym aż 28 378 razy, czyli prawie 78 razy każdego dnia. Warto podkreślić, że liczba udzielonych asyst wzrosła lawinowo, bo aż o przeszło 9 tysięcy w porównaniu z rokiem 2021! Najczęściej udzielano pomocy osobom na wózkach, a także niewidomym, głównie na dużych dworcach kolejowych. W czołówce znalazły się Warszawa Centralna – 4477, Wrocław Główny – 3392 i Kraków Główny – 2909 asyst.

Nowoczesne wsparcie

Na bezpieczeństwo na dworcach kolejowych ma również wpływ zwiększanie liczby zabezpieczeń technicznych wspierających pracę ochrony. Kilka lat temu specjalnie dla największego węzła kolejowego, czyli miasta Warszawy, w ramach projektu unijnego dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko powstał jednolity system zarządzania bezpieczeństwem. Koszt całego projektu wyniósł około 55 mln złotych netto. Projekt objął 11 warszawskich dworców (i  bliskie otoczenie obiektów), stacji (peronów i przejść podziemnych). Dodatkowo w systemie ujęto również warszawski tunel średnicowy. Głównym jego celem było usprawnienie, ujednolicenie i  unowocześnienie systemu zarządzania bezpieczeństwem.

Liczba dworców wyposażonych w nowoczesne systemy techniczne wzrasta wraz z finalizowaniem kolejnych inwestycji realizowanych w Programie Inwestycji Dworcowych. Budynki zyskują nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także jeśli wymagają tego przepisy, systemy przeciwpożarowe. Obecnie systemy monitoringu działają na przeszło 230 dworcach w całej Polsce. Ich liczba będzie stopniowo rosnąć wraz z finalizowaniem kolejnych inwestycji. W tym roku powinno ich przybyć na około 50 dworcach kolejowych.

Ważnym elementem systemu bezpieczeństwa jest również Centrum Bezpieczeństwa Dworców Kolejowych. Monitoruje ono przez całą dobę w sposób bezpośredni lub pośredni sytuację na dworcach kolejowych i innych nieruchomościach należących do PKP S.A. Monitoring pośredni odbywa się przy współpracy z ochroną poszczególnych obiektów oraz pracownikami spółki zajmującymi się zarządzaniem nieruchomości. Wszystko to sprawia, że informacja o ewentualnych zagrożeniach jest przekazywana najszybciej jak to możliwe, dzięki czemu niezwłocznie można podejmowane są działania minimalizujące negatywne skutki sytuacji kryzysowych.

Źródło: PKP SA

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz