PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują w 2025 roku znacząco zwiększyć zakres prac utrzymaniowych i rewitalizacyjnych na polskiej sieci kolejowej. Dzięki otwartym przetargom mniejsze firmy mają szansę realizować prace istotne dla bezpieczeństwa i niezawodności przewozów kolejowych.
Intensyfikacja prac utrzymaniowych
W ramach planu na 2025 rok, PLK SA zamierza zlecić szereg zadań utrzymaniowych oraz rewitalizacyjnych o wartości od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych każde. Dzięki otwartym przetargom, mniejsze firmy z odpowiednim doświadczeniem i zasobami będą miały możliwość realizacji tych projektów. Przykładowe zadania obejmują:
- Podbicie torów głównych z uzupełnieniem podsypki na linii kolejowej nr 9 na odcinku Nasielsk – Działdowo.
- Wymianę nawierzchni toru nr 1 na linii kolejowej nr 356 na szlaku Gołańcz – Kcynia.
- Wymianę szyn i podkładów wraz ze wzmocnieniem podtorza na linii kolejowej nr 281 na odcinku Kcynia – Nakło nad Notecią.
- Poprawę stanu infrastruktury na linii kolejowej nr 669 Jaworzno Szczakowa JSE – Pieczyska T4P.
Rekordowe tempo prac z wykorzystaniem PUN
Szczególną uwagę zwraca planowane zwiększenie i przyspieszenie prac z użyciem PUN (pociągów do potokowej wymiany toru). W latach 2021-2024 maszyny te realizowały prace utrzymaniowe na średnio 37 kilometrach toru rocznie. W 2025 roku planowane jest objęcie pracami aż 150 km torów, co odpowiada sumie z ostatnich czterech lat. Tak ambitne działania mają na celu nie tylko poprawę stanu infrastruktury, ale także zwiększenie efektywności realizacji prac w krótkim czasie.
Szansa dla mniejszych firm
Otwarte przetargi na realizację zadań utrzymaniowych i rewitalizacyjnych stwarzają możliwość udziału mniejszych firm w projektach istotnych dla bezpieczeństwa i niezawodności przewozów kolejowych. Dzięki temu PLK SA wspiera rozwój lokalnych przedsiębiorstw oraz dba o utrzymanie infrastruktury kolejowej na najwyższym poziomie.
Fot. PKP PLK
Zobacz również: