Narodowy przewoźnik odebrał 6 z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, wyprodukowanych w siedleckiej fabryce Stadler Polska. Pozostałe składy mają trafić do parku taborowego przewoźnika do końca IV kwartału 2023 roku. Kontrakt warty ponad miliard złotych umożliwi zwiększenie liczby połączeń na najpopularniejszych trasach.
Nowoczesne pojazdy dostarczane w ramach zamówienia o wartości 1,015 mld zł brutto są częścią największego w historii spółki programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Umowa na produkcję 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych została podpisana pomiędzy PKP Intercity a firmą Stadler Polska w 2019 roku. Podpisany kontrakt obejmuje utrzymanie techniczne nowej floty przez okres 15 lat.
Szybkie, komfortowe i ekologiczne pociągi FLIRT
Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Dzięki czemu podróże z PKP Intercity znacznie przyśpieszą. W układzie docelowym nowe pojazdy od Stadler Polska będą kursowały przez całą Polskę i uzupełnią ofertę m.in. na ciągach:
- Szczecin – Poznań – Łódź – Lublin;
- Szczecin – Poznań – Łódź – Kraków;
- Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Kraków;
- Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Katowice;
- Olsztyn – Warszawa – Kraków;
- Olsztyn/Białystok – Warszawa – Częstochowa – Bielsko Biała/Racibórz.
Każda inwestycja PKP Intercity jest przeprowadzana z myślą o naszych pasażerach, których zawsze stawiamy na pierwszym miejscu. Nowoczesne pojazdy, jak te właśnie odebrane od Stadler Polska, są namacalnym dowodem na pozytywną zmianę polskiej kolei. Coraz więcej połączeń jest obsługiwanych przez nowy lub zmodernizowany tabor, dzięki czemu kolej staje się coraz bardziej preferowanym przez pasażerów środkiem transportu – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
W nowych zespołach trakcyjnych pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu czy dedykowanego miejsca na przewóz rowerów. W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponować ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej. Ponadto pojazdy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Nowe jednostki są monitorowane, a przestrzeń pasażerska oferuje 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy.
Warto również podkreślić, że dostarczane obecnie pojazdy FLIRT są kompatybilne z pojazdami FLIRT przekazanymi przez firmę Stadler Polska do PKP Intercity w 2015 roku. Oznacza to, że można łączyć jednostki z 2015 roku z pojazdami z najnowszej serii. Taka możliwość daje przewoźnikowi dużą elastyczność operacyjną. Dodatkowo inwestycja pozwoli na większe ujednolicenie parku taborowego spółki.
Jestem przekonany, że produkowane przez Stadler Polska pojazdy będą bardzo dobrze służyły przewoźnikowi, ale przede wszystkim pasażerom. To kolejne składy tego typu, które dostarczamy PKP Intercity, co jest dowodem zaufania do naszej pracy i potwierdzeniem wysokiej jakości pojazdów z naszej siedleckiej fabryki – mówi Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
Produkowane przez Stadler Polska pojazdy zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska. Ich lekka, aluminiowa konstrukcja gwarantuje niższe zużycie energii. Są zbudowane między innymi z ekologicznych materiałów, które podlegają recyklingowi. Dodatkowo są wyposażone w system odzyskiwania energii, dzięki czemu mogą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Większy komfort podróży zapewni wygłuszenie akustyczne, co będzie skutkować mniejszą emisją hałasu do wnętrza składów.
Miliardowe inwestycje PKP Intercity
W ramach strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku narodowy przewoźnik zainwestuje 27 mld zł w nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.
Źródło: PKP Intercity
Fot. M. Szymajda