Alstom oraz Rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF) z dumą zaprezentowali pierwszy pociąg regionalny Coradia Stream dopuszczony w Rumunii do użytku komercyjnego. Prezentacja miała miejsce w czasie specjalnej podróży na trasie Bukareszt – Braszów. Jest to pierwszy z floty 37 pociągów zamówionych przez ARF, a także pierwszy od 30 lat nowy pociąg elektryczny dostarczony Rumunii.
Bardzo się cieszę, że 37 regionalnych pociągów elektrycznych wyprodukowanych przez Alstom zwiększy jakość transportu kolejowego na popularnych trasach, m.in. do Braszowa i Konstancy. Nowoczesne pociągi odegrają istotną rolę w transformacji Rumunii w kierunku zrównoważonej mobilności, zgodnie z naszymi aspiracjami dotyczącymi promocji ekologicznych i inteligentnych rozwiązań w obszarze globalnej mobilności – podkreśla Gabriel Stanciu, Dyrektor Zarządzający Alstom w Rumunii, Bułgarii i Mołdawii.
Realizacja przez Alstom nowego centrum serwisowego dla floty ARF otwiera nowy rozdział naszego zaangażowania w Rumunii. W tym roku świętujemy 30. rocznicę obecności Alstom w tym kraju, jest to więc tym bardziej znaczące osiągnięcie – dodaje Gabriel Stanciu.
Każdy z zamówionych przez ARF elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream składa się z sześciu wagonów z 351 miejscami dla pasażerów. Pociągi są w pełni niskopodłogowe. Płynność podróży i dogodny dostęp do pojazdów zapewni m.in. dwoje drzwi wejściowych z każdej strony w środkowych wagonach oraz po jednym wejściu z każdej strony w wagonach krańcowych. Każdy pociąg jest wyposażony w cztery ekologiczne toalety, rozmieszczone równomiernie na całej długości pojazdu, w tym jedną przeznaczoną dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Komfort pasażerom zapewnią też duże półki na bagaż. Informacje będą przekazywane poprzez system dźwiękowy i dynamiczne wyświetlacze. Pociągi są wyposażone w szczegółowy system liczenia pasażerów wykorzystujący precyzyjne czujniki, który dostarczy operatorowi dokładne dane o ruchu i pozwoli optymalnie planować eksploatację pojazdów.
Poza dostarczeniem taboru umowa między ARF i Alstom obejmuje również jego utrzymanie w okresie 15 lat, z opcją przedłużenia usług o kolejnych 15 lat.
Aby zapewnić utrzymanie zamówionych przez ARF pociągów, Alstom rozpoczął w centralnej części Bukaresztu budowę centrum serwisowego o wartości 50 mln euro. Jego wyposażenie uwzględnia najnowocześniejsze maszyny i technologie, wykorzystywane w analogicznych obiektach w Europie, m.in. podpodłogową tokarkę do kół i cyfrowe urządzenia diagnostyczne. Pierwszy etap inwestycji, ze sprzętem niezbędnym do testowania i konserwacji floty, został ukończony w kwietniu 2024 roku. Docelowo powstanie obiekt o powierzchni 30 tys. m kw., będący nowoczesnym, w pełni wyposażonym centrum serwisowym.
Alstom jest obecny w Rumunii od 30 lat jako lider elektryfikacji kolei oraz dostawca taboru i rozwiązań z zakresu systemów sterowania ruchem kolejowym. Alstom odpowiada m.in. za wdrażanie rozwiązań w obszarze elektryfikacji i srk w korytarzu kolejowym Ren – Dunaj, jest również członkiem konsorcjum odpowiedzialnego za budowę w mieście Kluż-Napoka drugiego w tym kraju systemu metra. Alstom dostarczył pierwsze pociągi Metropolis do obsługi linii nr 5 bukaresztańskiego metra, a obecnie wdraża na tej linii pierwszy w Rumunii system sygnalizacji miejskiej CBTC. Od 20 lat Alstom zapewnia utrzymanie floty dla stołecznego metra (umowa obowiązuje do 2036 roku).
Pociągi z rodziny Coradia Stream zostały opracowane przez Alstom z myślą o rynku europejskim. Są wyposażone w system sterowania ruchem ERTMS poziomu 2 i zapewniają zgodność zarówno z normami europejskimi (EN), jak i Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI). Dzięki temu mogą działać w oparciu o wszystkie główne europejskie systemy zasilania. Dotąd zamówionych zostało ponad 700 jednopoziomowych pociągów Coradia Stream (elektrycznych i wodorowych), m.in. w Danii, Niderlandach, Niemczech i Włoszech.
Źródło: Alstom