Charakterystyka mostu kolejowego nad Narwią
Nowy most znajduje się na ok. 60 kilometrze linii kolejowej Ostrołęka – Chorzele i mierzy aż 245 m. Stalowy obiekt waży aż 940 ton. Proces nasuwania mostu na przygotowane wcześniej, specjalne podpory trwało 21 dni. Stara konstrukcja została rozebrana. Zdemontowany most składał się z 3 łukowych przęseł. Na linii kolejowej nr 35 trwają prace budowlane.
Obecnie trwa modernizacja peronów oraz układanie nowych torów kolejowych. Wysłużony sprzęt zastępują innowacyjne, komputerowe urządzenia, które odpowiadają za sterowanie ruchem kolejowym. Ponadto w Ostrołęce, na stacji trwa budowa LCS (Lokalnego Centrum Sterowania).
Pasażerowie pociągów będą podróżować w lepszych warunkach
Podróże pociągami staną się bardziej komfortowe na 9 stacjach i przystankach w:
- Chorzelach
- Raszujce
- Olszewce
- Parciakach
- Jastrząbce
- Zabielu Wielkim
- Nowej Wsi
- Grabowie
- Ostrołęce
Perony zyskają nowe wiaty oraz ławki. Ponadto lepszą orientację zapewnią nowe gabloty informacyjne i czytelne oznakowanie. W trosce o bezpieczeństwo użytkowników kolei po zmroku przewidziano wydajne oświetlenie. Podróżowanie pociągami stanie się łatwiejsze także dla osób, których poruszanie się jest ograniczone, gdyż perony zostaną zaadaptowane do potrzeb tych osób.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prace modernizacyjne na linii Ostrołęka – Chorzele mają skutkować zwiększeniem prędkości jazdy pociągów do 120 km/h. Ponadto w ramach tego przedsięwzięcia modernizację ma przejść 19 mniejszych obiektów (5 mostów oraz 14 przepustów). W założeniach inwestycji uwzględniono czynniki środowiskowe, gdyż przewidziano stworzenie 4 przejść dla małych zwierząt. Przedsięwzięcie ma podnieść atrakcyjność oraz potencjał gospodarczy regionu.
Powrót pociągów na trasę pomiędzy Ostrołęką a Chorzelami
Ostatni pociąg na linii Ostrołęka – Chorzele odbył kurs w czerwcu 2001 roku. Warto podkreślić, że w tamtym czasie średnia prędkość pociągów, które kursowały na tej linii, wynosiła około 35 km/h. Czas takiej podróży oscylował w okolicach 1 godziny i 40 minut. Możliwość ponownych kursów pociągów pomiędzy Ostrołęką a Chorzelami pojawi się w połowie 2023 r. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. po zakończeniu prac modernizacyjnych na tej trasie:
- pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h
- pociągi towarowe pojadą z prędkością do 80 km/h
- podróż pomiędzy Ostrołęką a Chorzelami zajmie około 50 minut w przypadku połączeń regionalnych
Koszt i finansowanie inwestycji
Wartość inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pt. „Modernizacja linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka-Chorzele” to około 347 mln zł. Projekt ten stara się o współfinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – 2020.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.