Sektorkolejowy » OnTrain pozyskał 170 mln euro na zakup 50 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych

OnTrain pozyskał 170 mln euro na zakup 50 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych

pzez DamianM

Platforma leasingowa z siedzibą w Polsce (umożliwiająca przewoźnikom korzystanie z taboru bez konieczności jego zakupu), pozyskała finansowanie w wysokości 170 milionów euro na zakup floty 50 nowych pojazdów. W efekcie spółka znacząco zwiększy swój potencjał, oferując przewoźnikom dostęp do większej liczby zaawansowanych technicznie lokomotyw bez angażowania dużej ilości środków na ich zakup.

OnTrain, będący wspólnym przedsięwzięciem trzech podmiotów – paneuropejskiego inwestora infrastrukturalnego Marguerite (większościowy udziałowiec), Griffin Capital Partners oraz WBW Invest przeznaczy pozyskane środki na zakup:

  • 40 lokomotyw wielosystemowych Alstom Traxx MS3
  • 10 ciężkich lokomotyw elektrycznych Newag Dragon 2 LM produkowanych przez polski Newag

Wszystkie pojazdy będą wyposażone w system ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) – nowoczesny system bezpieczeństwa.

Polskie banki wspierają transformację transportu kolejowego

Za finansowaniem stoją 3 polskie instytucje bankowe: PKO Bank Polski SA, Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Bank Pekao SA. Jego struktura obejmuje długoterminowe pożyczki zarówno w euro, jak i polskich złotych, pokrywające większość kosztów zakupu lokomotyw. Dodatkowo spółka zabezpieczyła dodatkową linię kredytową w wysokości 25 mln zł na pokrycie podatku VAT związanego z inwestycją.

Pozyskane finansowanie stanowi kluczowy krok w realizacji misji OnTrain, czyli modernizacji europejskiego transportu kolejowego w stronę rozwiązań logistycznych neutralnych dla środowiska – podkreśla Michael Dedieu, partner zarządzający w Marguerite.

Polska jako kluczowy węzeł logistyczny Europy

Lokalizacja projektu w Polsce nie jest przypadkowa. Nasz kraj stanowi kluczowy węzeł logistyczny łączący regiony Morza Bałtyckiego, zachodniej części Morza Śródziemnego oraz Morza Czarnego. To naturalny punkt tranzytowy dla wielu międzynarodowych szlaków transportowych. Modernizacja taboru kolejowego jest niezbędna dla zapewnienia szybkich, niezawodnych i ekologicznych usług przewozowych w regionie.

Pewność i terminowość przewozów oraz ich niska uciążliwość dla środowiska to elementy niezbędne we współczesnej logistyce kolejowej. OnTrain dostarcza klientom nowoczesne, bezawaryjne, przyjazne dla środowiska i użytkownika pojazdy – wskazuje Piotr Ignasiak, CEO OnTrain i współwłaściciel WBW.

Działalność OnTrain rozpoczęła się formalnie 16 grudnia 2024 r., kiedy to firma ogłosiła pierwsze wiążące zamówienia na łącznie do 80 lokomotyw – 40 od Alstomu oraz 10 od nowosądeckiego Newagu, z dodatkową opcją na 30 kolejnych pojazdów. Obecne finansowanie obejmuje zamówienie podstawowe (50 jednostek).

Autor: Damian Malesza
Fot. OnTrain

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz