Pasażerowie wygodnie wsiadają już do pociągów w Grodzisku Wielkopolskim z obu zmodernizowanych peronów – do przebudowanej wcześniej platformy (nr 2) doszła kolejna, przy budynku dworca (peron nr 1). Na nowym peronie oczekiwany komfort zapewniają m.in. wiaty i ławki. Jest jasne, ekologiczne oświetlenie LED. Dla dobrej orientacji zamontowano czytelne tablice oraz gabloty z informacjami przydatnymi w podróży. Przebudowany peron jest w pełni dostępny dla osób mających trudności z poruszaniem się. Ułatwieniem dla niewidomych jest wypukła faktura i ścieżki naprowadzające, przygotowane na antypoślizgowej nawierzchni.
– Efektywne wykorzystanie środków krajowych i unijnych zwiększa atrakcyjność kolei, zarówno na trasach międzynarodowych, krajowych, jak i regionalnych. Prace wykonane między Drzymałowem a Wolsztynem zapewniają bardziej komfortowe podróże, a mieszkańcy Grodziska Wielkopolskiego zyskali m.in. wygodne perony, które zapewniają dogodny dostęp do kolei – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie zapewniają oczekiwany standard podróży, korzystnie zmieniając m.in. perony w większych i mniejszych miejscowościach. Zmodernizowana stacja w Grodzisku Wielkopolskim ułatwi mieszkańcom codzienne i okazjonalne podróże pociągiem i zwiększa atrakcyjność kolei na ważnej trasie w regionie – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wkrótce dojście na pociąg ułatwi wyremontowane przejście podziemne. Tunel zostanie otwarty w wakacje, po zakończeniu procedury odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, co jest niezależne od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dla lepszych podróży między Poznaniem a Wolsztynem
Na objętym rewitalizacją odcinku linii łączącej Poznań z Wolsztynem, poza Grodziskiem Wielkopolskim, podróżni zyskali przebudowane perony na stacji Wolsztyn i dogodniejszy dostęp do kolei z nowoczesnego, dodatkowego przystanku w Adamowie (niedaleko Wolsztyna).
Dla sprawnych przejazdów pociągów na całym, ok. 15 km, odcinku Drzymałowo – Wolsztyn wzmocniono grunt i wymieniono tor. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń umożliwi to zwiększenie prędkości z 80 km/h do 120 km/h. Bezstykowe łączenia szyn wraz z nowymi podkładami ograniczyły hałas, poprawiając komfort podróży i niwelując oddziaływanie kolei na otoczenie. Płynne przejazdy umożliwiają nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, zamontowane m.in. na stacjach Rakoniewice i Wolsztyn. Poziom bezpieczeństwa zwiększyła przebudowa ponad 20 przejazdów kolejowo-drogowych, które zyskały nową nawierzchnię, a część skrzyżowań – także dodatkowe urządzenia wspierające kierowców (sygnalizację i rogatki).
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn” realizowana jest za ok. 115 mln zł, z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w III kw. br. Obecnie – po wykonaniu zasadniczych robót – bez wpływu na przejazdy pociągów prowadzone są prace okołotorowe, związane m.in. z budową dróg technologicznych.
Nowoczesne rozwiązania z poszanowaniem historii
Kolejowa trasa między Wolsztynem a Poznaniem (linia Powodowo – Luboń k. Poznania, nr 357) sukcesywnie zyskuje nowoczesne rozwiązania przy zachowaniu historycznego charakteru.
Prowadzona inwestycja uzupełnia zrealizowane już w 2014 r. prace między Drzymałowem a Grodziskiem Wielkopolskim. Pociągi jeżdżą wymienionym torem, podróżni zyskali nowy przystanek w Grąblewie i zmodernizowane perony w Rakoniewicach, Tłokach, Rostarzewie, Drzymałowie i Ruchocicach. Na linii z początku XX w. zachowano m.in. dawne semafory kształtowe. Prowadzone są rozkładowe przewozy pasażerskie z wykorzystaniem parowozów z Parowozowni Wolsztyn.
Źródło: PKP PLK