Sektorkolejowy » Nowe przepisy w Szwecji. Pociągi towarowe pojadą do 120 km/h

Nowe przepisy w Szwecji. Pociągi towarowe pojadą do 120 km/h

pzez DamianM

Nowe regulacje bazują na parametrach hamowania poszczególnych składów towarowych (im bardziej wydajny układ hamulcowy, tym wyższa dopuszczalna prędkość maksymalna). Skutkuje to zmianami w funkcjonowaniu szwedzkiej sieci kolejowej.

Od 1 czerwca br. Szwedzka Administracja Transportowa (Trafikverket) wdrożyła nowe tabele procentowe hamowania, które umożliwiają dłuższym pociągom towarowym poruszanie się z wyższymi prędkościami.

W ramach nowego systemu pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością do 100 km/h, a na wybranych trasach do 120 km/h. Oznacza to spory wzrost w stosunku do obecnych limitów wynoszących 80-90 km/h. Jednocześnie maksymalna długość składów wjeżdżających do Szwecji z kontynentu europejskiego przez most nad cieśniną Öresund wzrośnie z 730 m do 850 m.

Szwedzka Administracja Transportowa oczekuje, że zmiany te pozwolą zwiększyć przepustowość tamtejszej infrastruktury kolejowej, umożliwiając szybszym i dłuższym pociągom bardziej efektywne przemieszczanie się po sieci. Wprowadzone korekty są odpowiedzią na rosnące zatłoczenie na szwedzkich torach, po których kursuje blisko 1 mln pociągów pasażerskich i 500 pociągów towarowych w skali roku.

Według władz transportowych znowelizowane przepisy to tylko część podejmowanych kroków mających na celu rozwiązanie problemów z ograniczoną przepustowością. Inne prowadzone obecnie działania obejmują rozbudowę linii kolejowych, wprowadzenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS – ang. European Rail Traffic Management System) oraz zmiany w planowaniu rozkładów jazdy.

Zaktualizowane przepisy dostosowują szwedzkie standardy operacyjne do norm obowiązujących już w kilku krajach europejskich, w tym w Finlandii, Danii, Niemczech, Francji oraz Szwajcarii. Na poziomie Unii Europejskiej (UE) celem jest zapewnienie możliwości eksploatacji pociągów o długości co najmniej 740 m w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) do 2030 r.

Autor: Lubomir Cech
Źródło: railmarket.com
Fot. Robert Bartus / Hector Rail

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz