Sektorkolejowy » Nowe FLIRT-y będą wozić pasażerów między Szczecinem a lotniskiem w Berlinie

Nowe FLIRT-y będą wozić pasażerów między Szczecinem a lotniskiem w Berlinie

pzez Damian

Szwajcarski producent pojazdów szynowych Stadler i niemiecki operator kolejowy Deutsche Bahn Regio zawarli umowę na dostawę dziewięciu pojazdów FLIRT (ang. Fast Light Innovative Regional Train) do obsługi podróżnych na trasie Berlin–Szczecin. Zamówione elektryczne zespoły trakcyjne mogą być eksploatowane w ruchu transgranicznym dzięki wyposażeniu w rozwiązanie Stadler ETCS Guardia oraz dopuszczeniu ich do eksploatacji w obu krajach – w Niemczech i w Polsce.

Nowe pociągi to czteroczłonowe jednostki FLIRT XL z wyjątkowo długimi wagonami, w których miejsce znajdzie około 380 pasażerów, z czego 255 na miejscach siedzących. Cztery przestronne wielofunkcyjne przedziały pozwalają na przewóz do 21 rowerów, wózków dziecięcych lub wózków inwalidzkich w jednym pociągu. Z każdej strony pojazdu znajdzie się pięcioro drzwi zapewniających szybką wymianę pasażerów. Wagon z miejscami dla wózków inwalidzkich będzie przystosowany do wsiadania i wysiadania na peronach o wysokości 550 mm lub 760 mm.

Pociągi będą jeździć na nowej regionalnej linii ekspresowej RE9 między portem lotniczym Berlin T1+2 a Szczecinem oraz na linii RB66 z Angermünde do Szczecina. Możliwe, że w sezonie letnim niektóre kursy zostaną wydłużone, a pasażerowie będą mogli dojechać do Międzyzdrojów i Świnoujścia.

Zainstalowany w pociągach system automatycznego sterowania ma ułatwić przekraczanie granicy. Guardia była dotychczas używana w pociągach w różnych krajach europejskich, w tym w Szwajcarii, Polsce, na Węgrzech i w Słowenii. W Niemczech pierwsze pociągi regionalne z tym rozwiązaniem będą używane od 2026 r. w pojazdach przekraczających granicę z Holandią oraz właśnie w ramach połączenia Berlin–Szczecin.

To już trzecie zamówienie Stadlera na pociągi regionalne dla północno-wschodnich Niemiec w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

Stadler z siedzibą w Bussnang we wschodniej Szwajcarii buduje pociągi od 80 lat. Jest systemowym dostawcą rozwiązań w zakresie budowy pojazdów szynowych. Zatrudnia około 13 tys. pracowników. Produkuje i dostarcza m.in. asortyment do obsługi kolei dużych prędkości, tras międzynarodowych, międzymiastowych, regionalnych i podmiejskich, pociągi metra, tramwaje, lokomotywy główne, manewrowe i wagony pasażerskie. Dostarcza również rozwiązania i usługi w zakresie sterowania i bezpieczeństwa ruchu.

Autor: Agata Sumara
Fot. Stadler

Może Ci się spodobać

1 komentarzy

Stoker 23 listopada 2022 - 10:45

W artykule pominięto istotną informację o tym, że pociągi te będą dwusystemowe, czyli zdolne do pracy przy niemieckim i polskim systemie zasilania.

Odpowiedz

Zostaw komentarz