W Instytucie Kolejnictwa w Żmigrodzie na torze doświadczalnym rozpoczęły się testy nowych pojazdów Impuls2, które zamówiła warszawska Szybka Kolej Miejska (SKM). Sprawdzane są tam m.in.: praca układu hamulcowego, elektryka, poziom hałasu, dynamika, osiągi trakcyjne. Badana jest również zgodność z TSI PRM, czyli dostępność dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Dostawy zgodnie z planem
Zamówienie stołecznego przewoźnika opiewa na 21 pojazdów Impuls2, z których 15 jest pięcioczłonowych, a sześć czteroczłonowych. Pierwsze pociągi Newag ma dostarczyć do odbiorcy wiosną 2022 r.
Jak mówi Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag „Realizacja kontraktu dla stołecznej Szybkiej Kolei Miejskiej odbywa się zgodnie z ustalonym harmonogramem produkcji. Kolejne pudła pojazdów Impuls drugiej generacji są przygotowywane do naniesienia odpowiednich powłok lakierniczych, a następnie zabudowy i montażu wnętrza”.
Komfort i nowoczesność w pociągach
Posiadanie pojazdów złożonych z pięciu lub czterech członów podyktowany pozwala nimi swobodnie zarządzać zgodnie z zapotrzebowaniem na miejsca dla pasażerów. SKM podaje, że „W tandemie złożonym z dwóch pojazdów czteroczłonowych, który w lecie przyszłego roku jako pierwszy zabierze pasażerów na pokład, wygodnie usiądzie 288 osób. W dwóch połączonych pojazdach pięcioczłonowych dostępne będą aż 372 miejsca siedzące”.
Nowe pociągi są klimatyzowane, wyposażone m.in. w wi-fi, ładowarki USB, system informacji pasażerskiej, automaty biletowe czy defibrylatory AED. W kabinie maszynisty zainstalowane zostaną drzwi, dzięki którym może ją bezpiecznie opuścić bez wchodzenia do strefy pasażerskiej.
Wartość kontraktu, który realizuje Newag, to prawie 668 mln zł brutto. W ramach tej samej umowy dostawca będzie zobowiązany do przeszkolenia pracowników w zakresie obsługi pociągów. Jego obowiązkiem jest też serwisowanie dostarczonych pojazdów przez siedem lat.
Zanim Impulsy zostaną dopuszczone do ruchu, przejdą wiele testów, a jedne z najważniejszych przeprowadzane są właśnie w Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa. Jest to jedyny tego typu obiekt w Polsce. W Europie jest ich w sumie sześć, a na całym świecie zaledwie osiem. Tor testowy w Żmigrodzie znajduje się na pętli, która ma długość 7725 m.
Przeczytaj także: Zespół trakcyjny Elf.eu dla RegioJet na testach w Żmigrodzie
Autor: Agata Sumara
Fot. NEWAG S.A.