Lokomotywy, wagony, tory, zwrotnice, rozjazdy… Budowa torów, szlaków przez mosty, tunele i inne przeszkody. Dla niektórych to wspomnienie dzieciństwa, dla niektórych wspomnienie zabaw z dziećmi, wnukami… Ale kilku marzycieli, kilku pasjonatów nie porzuciło tej dziecięcej miłości do zminiaturyzowanej kolei i stworzyło z niej coś wyjątkowego – największe makiety kolejowe. Dzisiaj przedstawiamy dwóch dużych chłopców, a równocześnie dorosłych mężczyzn, budowniczych i marzycieli, którzy nie porzucili swych kolejowych pasji z dziecięcego świata.
Makieta kolejowa Northlandz
W amerykańskim mieście Fleming w stanie New Jersey od 1997 r. można oglądać kolejową makietę, której twórcą jest Bruce Williams Zaccagnino. Jej budowa rozpoczęła się w 1972 r. i, jak mówi autor, powstawała dzięki pracy trwającej 18–19 godz. dziennie. Kolejowy świat stworzony przez Bruce’a i jego żonę Jean jest dzisiaj częścią większego przedsięwzięcia obejmującego muzeum lalek, lotnictwa, samochodów i, oczywiście, kolei.
Sama makieta kolejowa została wpisana do Światowej Księgi Rekordów Guinessa jako największa makieta kolejowa świata. Codziennie ogląda ją nawet ponad 2 tys. gości, a z materiału użytego do jej budowy można by postawić 40 domów mieszkalnych normalnej wielkości.
Tory kolejowe na makiecie liczą ponad 12 km. Porusza się po nich w sposób zaplanowany i zsynchronizowany ponad 100 pociągów. Przemierzają one 400 mostów i wiaduktów, mijając po drodze rzeki, wąwozy, miasta, lasy, ponad 100 górskich pasm, ponad 50 tys. drzew, 3 tys. budynków i 400 tuneli.
Makieta kolejowa Wunderland
Europa, Niemcy, Hamburg. To tam znajduje się makieta kolejowa, która zdetronizowała opisany powyżej projekt Northlandz i przejęła po amerykańskiej wersji miano największej kolejowej makiety świata.
Łącznie na trzech piętrach budynku muzeum znajduje się obecnie 16 sekcji przedstawiających różne części świata, a w skład nich wchodzą m.in. Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Włochy czy lotnisko Knuffingen.
Cały projekt jest stale rozwijany, a jego organizatorzy troszczą się zarówno o rozbudowę istniejących makiet, jak i przygotowanie oraz realizację wystaw czasowych i tematycznych.
Aktualnie na część muzealną poświęconą kolei składa się:
- ponad 16 km torów kolejowych, w skład których wchodzi 285 tys. elementów torów kolejki o wadze łącznej wynoszącej ponad 1,6 tony;
- 1,04 tys. różnych modeli lokomotyw;
- ponad 10,45 tys. wagonów;
- 1,38 tys. elementów sygnalizacji i kierowania ruchem kolejowym;
- 3,454 tys. postacie.
Całość świata kolejowego uzupełniają liczne projekty domów, budynków i budowli, np. stadion piłkarski lub stolica hazardu Las Vegas, bazylika i plac św. Piotra w Rzymie, kompleksowa makieta lotniska i sieci drogowej, po której porusza się ponad 1 tys. różnych pojazdów samochodowych, a także świat wodny ze statkami i portami, do stworzenia którego wykorzystano ponad 30 tys. litrów wody.
Autor: Tomasz Łucek